Gastlessen voor jongeren

De toekomst van jongeren staat centraal in de gratis gastlessen van de FNV. Onze gastlesdocenten leren jongeren wat ze op de arbeidsmarkt kunnen verwachten. Wat zijn hun rechten en plichten en wat kunnen ze doen als ze een probleem hebben? Ook zijn er gastlessen over solliciteren, onderhandelen, werken voor jezelf of voor een baas en voor BBL-jongeren die een leer/werktraject volgen.

Team Gastlessen FNV

Een team van ervaren docenten geeft gratis gastlessen door het hele land op locatie en online. De gastlessen zijn voor mbo-studenten. Hun opleidingsniveau of waar ze studeren maakt niet uit. En de studenten? Die profiteren er meteen van, of zij nu stage lopen, een bijbaan hebben of werkend leren.

Het coronavirus is helaas nog niet uitgewoed. Zolang de scholen gesloten zijn, bieden we alleen onlinegastlessen aan. Kijk hieronder bij ‘Onze online gastlessen’ voor het aanbod. Op het moment dat de scholen weer – deels – open zijn geven we ook weer gastlessen op locatie. Natuurlijk met inachtneming van de geldende maatregelen van de overheid en RIVM.

Online belastingworkshop maart 2021

Met groot succes heeft Gastlessen FNV de afgelopen paar jaar belastinggeld van jongeren teruggehaald. Jaarlijks blijft namelijk zo’n 78 miljoen euro ingehouden belastinggeld in de staatskas liggen. Gewoon omdat er geen belastingaangifte gedaan wordt. Zonde toch. Jouw studenten zijn toch geen staats-kas-spek-kers! Met onze gratis belastingworkshop (45 minuten) helpen wij mbo-studenten met een bijbaan en/of vakantiewerk te veel betaald belastinggeld online terug te vragen.

Dus coronamaatregelen of niet; onze belastingservice aan mbo-studenten in 2021 gaat door! Wel kiezen we ervoor om de hele campagne online te doen. Het is én coronaproof én we kunnen zo veel meer studenten van dienst zijn. Direct aanvragen* kan via ons aanvraagformulier.

*We bieden deze service alléén in maart aan. Aanvragen voor de belastingworkshop hebben in principe voorrang op aanvragen uit ons reguliere lesaanbod.

Onze gastlessen op locatie

Voor wie? BOL 1e en 2e leerjaar (Lesduur 75 minuten)

De baan van je dromen begint met een goede opleiding.

• Wanneer is je stage geslaagd?
  • Heb je recht op een stagevergoeding?
  • Hoeveel mag je met een bijbaan eigenlijk werken en krijg je wat je verdient?
  • Wat moet je weten over je beroepspraktijkvormingsovereenkomst?
  • Hoe werk je veilig en gezond?

Voor wie? BOL 3e en 4e leerjaar (Lesduur 75 minuten)

De gastles ‘Jij maakt het verschil!’ maakt jongeren snel wegwijs op de arbeidsmarkt.

• Wat wordt er straks op de werkvloer van je verwacht?
  • Wat mag je en wat moet je?
  • Hoe kom je op je werk voor jezelf op?
  • Wat heb je aan een cao?
  • Heb je loopbaanadvies nodig?

Ook zijn er gastlessen over solliciteren en onderhandelen plus de gastles Power op de Werkvloer! Voor BBL’ers.

Voor wie? Alle leerjaren, alle niveaus (Lesduur 75 minuten)

De PlusModule ‘Sterk aan het werk!’ bestaat uit 2 lessen:

• ‘Mijn rechten en plichten’ (les 1)
  • ‘Wat kan een vakbond voor mij doen?’ (les 2).

De 1e les ‘Mijn rechten en plichten’ geeft de docent zelf in een online docentenomgeving. De module vind je bij Codename Future. De les ‘Wat kan een vakbond voor mij doen?’ verzorgen de gastlesdocenten van de FNV. In deze les gaan ze in op de problemen die jongeren kunnen tegenkomen op het werk. Wat is een cao en hoe komt deze tot stand? Wat is een vakbond en wat kan deze voor jongeren betekenen?

Voor wie? BOL en BBL alle leerjaren

In deze gastles aandacht voor eigen baas zijn of werken voor een baas. Aan de slag als zzp’er. Wat houdt dat in en wat komt daar allemaal bij kijken?

• Zzp is ondernemen, wat betekent dat?
  • Hoe word je succesvol zzp’er?
  • Verschil zzp t.o.v. loondienst
  • Voor- en nadelen van zzp’er zijn
  • Plan van aanpak

Voor wie? BOL en BBL, alle leerjaren (Lesduur 75 minuten)

In de gastles 'Solliciteren' gaan de studenten aan de slag met:

• Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?
  • Hoe presenteer je jezelf op de arbeidsmarkt?
  • Waarom zou een werkgever voor jou kiezen en hoe weet je hem te overtuigen?
  • Welke kennis en vaardigheden heb je in huis?

De gastles wordt afgesloten met een elevator pitch. Daarin leren de studenten zich kort en krachtig te presenteren. Dit kunnen ze gebruiken bij een sollicitatiegesprek.

Voor wie? BOL en BBL, alle leerjaren (Lesduur 75 minuten)

In de gastles ‘Onderhandelen, hoe doe je dat?’ krijgen studenten tips om te onderhandelen en gaan ze er ook mee oefenen. We onderhandelen bijna voortdurend over alles wat we doen. Meestal doe je dit onbewust. Of je nu samen met een vriend afspreekt naar welk festival je gaat, of met je werkgever onderhandelt over je contract. Het principe is hetzelfde. Onderhandelen is onmisbaar voor je toekomst. Of het nu op je werk is of in je dagelijkse leven.

Voor wie? BBL alle leerjaren (Lesduur 90 minuten)

Als BBL'er ben je meer werknemer dan student. Goed om meer te weten over de beroepspraktijk dus.

• Wat is (het belang van) een cao?
  • Hoe herken je de risico’s op je werk?
  • Hoe kun je voorkomen dat je ziek wordt van je werk of een ongeluk krijgt.

Naast de algemene gastles Power op de Werkvloer zijn er voor een aantal cao’s in grote sectoren sectorspecifieke versies gemaakt. Er is een Power op de Werkvloer speciaal voor:

• Agrarisch groen hoveniers
  • Beveiliging
  • Bos & Natuur
  • Bouwen & Infra
  • Handel
  • ICT
  • Loonwerk
  • Metaal & Techniek
  • Metalektro
  • Motorvoertuigen & Tweewielers
  • Transport & Logistiek
  • Zorg Kinderopvang
  • Zorg Verpleging
  • Zorg Verzorgende

Vraag je een van de sectorspecifieke gastlessen aan? Vermeld je keuze in het opmerkingenveld van het gastlesaanvraagformulier.

Onze online gastlessen

Voor wie? BOL, alle leerjaren (lesduur 45 minuten).

Wat moet je weten als je aan het werk gaat? Straks na je studie maar ook nu als je een bijbaan hebt. Wat mag je en wat moet je? In deze gastles onder meer:

• Wat is een cao en waarom is een cao zo belangrijk?
  • In een bijbaan heb je vaak een 0-urencontract. Wat houdt dat eigenlijk in?
  • Coronamaatregelen
  • Hoeveel mag je met een bijbaan eigenlijk werken en krijg je wat je verdient?

Voor wie? BOL en BBL alle leerjaren (lesduur 45 minuten)

Succesvol solliciteren. Hoe doe je dat? Solliciteren is jezelf presenteren. In deze interactieve onlinegastles helpt Gastlessen FNV je een stukje op weg in het ontdekken wie je bent. Maar ook waar je vacatures vindt en hoe belangrijk je netwerk is.

• Wie ben ik als persoon?
  • Waar vind je vacatures?
  • Hoe belangrijk is je netwerk?
  • Hoe ziet een goed cv eruit?
  • Voorbereiden van je sollicitatiegesprek.

Voor wie? BOL en BBL, alle leerjaren (lesduur 45 minuten)
Na je opleiding of in de toekomst starten als zzp’er? Eigen baas zijn kan een prima optie zijn om je geld te verdienen en tegelijkertijd te doen wat je leuk vindt. Maar om succesvol ondernemer te worden, moet je wel weten wat ondernemen inhoudt. In deze gastles gaan we op hoofdlijnen in wat er allemaal komt kijken bij het eigen baas zijn.

• Zzp is ondernemen, wat betekent dat?
  • Hoe word je succesvol zzp’er?
  • Verschil zzp t.o.v. loondienst
  • Voor- en nadelen van zzp’er zijn

De online gastlessen worden gegeven via Teams. Als de les is ingepland neemt de gastlesdocent contact op om de werkwijze voor deze les af te stemmen.

Gastles aanvragen

De gastlesdocenten van de FNV spreken de taal van de jongeren. De docenten passen hun les aan op het opleidingsniveau en de leeftijd van de studenten. De gastlessen worden gratis gegeven op mbo-scholen door het hele land.

Vraag een gratis gastles aan

Meer informatie?

Vragen of meer informatie over gastlessen? Stuur een e-mail naar info@gastlessenfnv.nl.

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict