Dit doet Stichting VNB voor jou

Als je in het beroepsgoederenvervoer werkt, dan is de kans groot dat je onder de Cao Beroepsgoederenvervoer over de weg valt. Heb jij het vermoeden dat jouw werkgever zich niet aan de cao houdt, dan kan Stichting VNB je helpen. Ook als je geen lid bent van de FNV.

Door het hele land hebben we medewerkers die samen met jou en je collega’s gaan proberen het probleem te verhelpen. Als het nodig is, gaan we zelfs voor je naar de rechter.

Houdt jouw werkgever zich aan de cao?

Sommige werkgevers niet, dus kijk of jij krijgt waar je recht op hebt:

• Schrapt je werkgever uren?
  • Krijg je alleen je basisloon als je ziek bent?
  • Krijg je geen urenverantwoordingsstaat of ongeschoonde uitdraai uit de boordcomputer van je werkgever?
  • Ontvang je de vakantiebijslag pas in juni?
  • Krijg je een netto verblijfkostenvergoeding als je langer dan 4 uur weg bent van je standplaats?
  • Krijg je voor een overuur 130%?
  • Krijg je een toeslag van 50% of 100% als je op zaterdag of zondag werkt?
  • Ben je ingeschaald in een loonschaal?
  • Ben je elk jaar een loontrede omhoog gegaan?
  • Gaat de berekening van je overuren per week?
  • Krijg je overuren als je ziek bent?
  • Krijg je in de maand mei 8% vakantiebijslag?

Is je antwoord op een van deze vragen nee, neem dan contact met ons op. Grote kans dat je werkgever de cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg niet naleeft en dat kan natuurlijk niet.

Doe een melding

Wij geven informatie en advies

Met individuele problemen bij de naleving van de cao kunnen wij je alleen helpen voor zover het gaat om informatie en advies. Voor een individuele vordering op je werkgever verwijzen wij je door naar bijvoorbeeld je vakbond, rechtsbijstandsverzekeraar of naar Het Juridisch Loket. FNV-leden kunnen hier terecht.

Juridische bijstand nodig?

Ben je tijdens je werk als chauffeur in binnen- of buitenland in aanraking gekomen met politie of justitie? Heb je een boete ontvangen waartegen je bezwaar wilt maken? Of heb je een andere vraag over straf- of verkeersrecht? Stichting VNB kan je helpen!

Diensten en ritten bijhouden met onze app

Met de app VNB Looncheck kun je je diensten en ritten bijhouden.

Hulp bij bezwaar CBR-besluit

Heeft het CBR beslist dat jij niet meer achter het stuur mag door bijvoorbeeld een medische aandoening? Een beslissing van het CBR kan van grote invloed zijn op jouw mogelijkheden om je werk te kunnen doen. Wil je bezwaar maken tegen een beslissing van het CBR dan kun je met een FNV lidmaatschap kosteloze rechtsbijstand krijgen.

Collectieve handhaving van de cao’s in de transportsector

Stichting VNB is opgericht om de naleving van de cao in het beroepsgoederenvervoer over de weg te verbeteren. Onze kerntaak is de collectieve handhaving van de cao's in de sector Transport en Logistiek. Wij werken nauw samen met FNV Transport & Logistiek.

Stichting VNB kun je zo bereiken:

Postbus: 85062, 3508 AB Utrecht
Telefoonnummer: 0800 - 022 5 022 (op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur)
E-mail: transport@fnv.nl