Check of je loon klopt

Dit moet je weten

Werk je in de kas of op het land? Dan is dit project interessant voor jou. Wil je weten of je uurloon, toeslagen of onkostenvergoeding kloppen? En wat je kunt doen als het niet klopt? We leggen het je allemaal uit.

Krijg jij genoeg loon?

Wij zien dat werknemers niet altijd betaald krijgen waar zij recht op hebben. Hoe is dat bij jou? Je kunt controleren of je loon klopt door jezelf de volgende vragen te stellen:

• Krijg je het juiste uurloon?
  • Krijg je alle gewerkte uren uitbetaald?
  • Krijg je toeslag als je werkt op zaterdag of zondag?
  • Krijg je toeslag op je overuren?
  • Krijg je toeslag op de uren die je voor 06.00 uur of na 19.00 uur werkt?
  • Krijg je reiskostenvergoeding omdat je meer dan 10 km van je werk woont en op eigengelegenheid naar je werk komt?

Is het antwoord op één van deze vragen 'nee'? Dan is de kans groot dat jouw werkgever de cao niet goed toepast. Je ontvangt mogelijk minder loon dan waar je recht op hebt. Als je via een uitzendbureau in de Glastuinbouw of Open Teelten werkt, geldt dit ook.

Check waar je recht op hebt

Wij horen ook vaak dat het niet altijd duidelijk is waar je recht op hebt. We hebben op een rijtje gezet wat jij moet verdienen.

Wat kun je doen?

1. Zorg dat je administratie op orde is. Bewaar je arbeidsovereenkomst(en), loonstroken, overzichten van de gewerkte uren, brieven of e-mails van je werkgever.
  2. Als je niet alle gewerkte uren krijgt uitbetaald, houd de uren dan zelf bij in bijvoorbeeld een agenda.
  3. Je kunt je werkgever een e-mail sturen en om opheldering vragen.
  4. Vraag eens aan collega’s of bij hun hetzelfde gebeurt.
  5. Neem contact met ons op agrarischgroen@fnv.nl

Een melding maken

Werk (of werkte) je in de Glastuinbouw of in de Open Teelten? Heb je het vermoeden dat je niet het juiste uurloon of geen toeslagen/vergoedingen krijgt? Of wil je iets anders melden waar jij en je collega’s mee te maken hebben? Vul dan het meldformulier in. Je melding wordt vertrouwelijk behandeld. Zonder jouw toestemming ondernemen we nooit actie richting je werkgever.

Vul hier het meldformulier in

• Eerst onderzoeken wij of de cao niet goed wordt nageleefd. Daarvoor hebben wij wat documenten nodig. Zoals je arbeidsovereenkomst(en), loonstroken en overzichten van de gewerkte uren.
  • We bespreken de uitkomsten van ons onderzoek met je.
  • Als blijkt dat de cao niet goed wordt nageleefd en dit bij je collega’s ook het geval is, dan bespreken wij de mogelijkheden met je. Zo kunnen wij bijvoorbeeld contact opnemen met je werkgever om zo tot een oplossing te komen
  • Als het nodig is, kunnen we zelfs voor jou en je collega's naar de rechter gaan.

Wij doen alles in overleg met jou (en je collega’s). Je melding wordt vertrouwelijk behandeld. Je gegevens delen we zonder jouw toestemming nooit met je werkgever. We ondernemen pas actie zodra jij daar toestemming voor hebt gegeven.

Individuele vorderingen kunnen wij niet in behandeling nemen. Als je lid ben van FNV, dan kunnen wij er wel voor zorgen dat je vordering bij onze juridische dienst terecht komt.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.