Ge, buschauffeur

‘Alles staat in het teken van het rondkomen, het halen van het einde van de maand’

‘Een energierekening die plotsklaps wordt verviervoudigd, daar valt niet tegenop te werken.’ Met een rekening die van €221 naar €980 per maand is gegaan, hakt de energiecrisis er keihard in bij buschauffeur Ge. De onzekerheid en de hoge prijzen spelen hem en zijn collega's parten: ‘Soms zit je hoofd zo vol, dat je tijdens een ritje in de spits merkt dat je er eigenlijk mentaal niet helemaal bij bent.’

Portret Ge

Plezier wordt ingehaald door harde realiteit

Na ruim 23 jaar trouwe dienst in de papierfabriek van het Gelderse Renkum, geniet Ge volop van de vrijheid die hij ervaart als buschauffeur: ‘Ik geniet ervan om zo een groot en machtig voertuig te besturen. Wij zijn altijd onderweg, krijgen alle jaargetijden mee. Uiteindelijk werk je ook met mensen die in de regio afhankelijk zijn van jouw werk.’ Al is het helaas wel zo dat het plezier snel wordt ingehaald door de harde realiteit van de inkomenscrisis: ‘De stress die komt kijken bij de zorgen en machteloosheid die je voelt is groot.’

Met je rug tegen de muur

Want zonder aarzeling, met slechts een telefoontje vanuit de energieleverancier, kunnen je maandelijkse lasten de pan uit rijzen door een verviervoudigde energierekening: ‘Je wordt met een voldongen feit geconfronteerd en hebt het maar te slikken. Vervolgens moet je het maar doen met een nieuw maandbedrag en zoek je maar zelf uit waar je het geld vandaan haalt. Wij wonen mooi langs de natuur aan de rand van Renkum, maar helaas wel in een sociale huurwoning met heel wat achterstallig onderhoud. Als de wind buiten huishoudt, dan moet je heel wat stoken om het binnen warm te kunnen krijgen. Bij de woningbouw krijg je standaard nul op het rekest, dus je staat met de rug tegen de muur.’

Concentratie achter stuur grote uitdaging door stress

De werkdruk in zijn sector is al hoog door het personeelstekort en de bestaanszekerheid laag met allemaal tijdelijke contracten. De combinatie tussen de onzekerheid over de prijzen in de toekomst en het gebrek aan een zeker inkomen, doen veel in het hoofd van Ge en zijn collega's: ‘We werken voor het uitzendbureau, hebben te maken met korte wisseltijden en er is veel onzekerheid over of wij wel later een vaste baan kunnen krijgen bij de concessiehouder. Er wordt alsmaar flexibiliteit van je verwacht, terwijl je er onzekerheid voor terugkrijgt. Ik merk bij mezelf en hoor ook steeds meer van collega's dat het concentreren achter het stuur steeds meer een uitdaging wordt door de stress.’

Harde keuzes

De inkomenscrisis betekent verder het maken van harde keuzes: ‘Alles staat in het teken van het rondkomen, het halen van het einde van de maand.’ Activiteiten die los staan van het dagelijkse leven en voor plezier zouden moeten zorgen, worden randzaken die moeten worden wegbezuinigd. ‘Van ons vakantiegeld namen wij bijvoorbeeld elke zomer het initiatief om het 'Renkum Downhill’-evenement te organiseren. Een dag vol plezier voor kinderen die het niet breed hebben en bijvoorbeeld niet op zomervakantie kunnen gaan. Nu durf ik niet eens na te denken over hoe wij dat de aankomende zomer zouden moeten doen.’

Het begin van het einde

Volgens Ge is zwijgzaam toekijken een gepasseerd station: ‘Een steeds grotere groep werkende Nederlanders komt niet meer rond van een baan. En dat terwijl er eigenlijk tekorten zijn op de arbeidsmarkt en de werkdruk alsmaar toeneemt. Wij moeten veel zichtbaarder zijn en laten horen waarmee wij worden geconfronteerd, zodat niemand eromheen kan. En als het niet anders kan, dan moeten we voor onszelf opkomen en de bedrijven raken daar waar het ze pijn doet: in hun portemonnee. Want dat je niet meer rondkomt van hard werken, is het begin van het einde voor ons land.’

Nederland verdient beter. Jij verdient beter!

Herken je jezelf in de persoonlijke verhalen? En vind je ook dat we niet kunnen accepteren dat steeds meer mensen in de financiële problemen komen? Sta samen met ons op voor hogere lonen, uitkeringen en AOW. Voor vaste banen en een betaalbare energierekening. Sluit je aan bij de FNV! Of nodig een ander uit om lid te worden en verdien een tientje.

Nieuwe leden betalen slechts € 25 voor 4 maanden voor een lidmaatschap. Ook kun je jaarlijks in de meeste sectoren tot soms wel 50% van je vakbondscontributie terugkrijgen. Check fnv.nl/contributie of dit ook voor jou geldt.

Ga terug naar de actiepagina