Wat kost een vierdaagse werkweek?

Een vierdaagse werkweek hoeft niks te kosten. Dat laten talloze casestudies zien. Wel is er een investering in tijd nodig, en soms in technologieën of extra personeel. Bekijk waar je rekening mee moet houden én hoe zich dat terugbetaalt.

Investering in tijd 

De belangrijkste investering bij een vierdaagse werkweek is tijd. Tijd om je te verdiepen in de mogelijkheden, om samen met een divers team van actoren te kijken welk model past, en om een pilot te draaien. In sommige gevallen is een extra investering in technologie of personeel nodig. Denk aan de vuilnisophaaldienst van een gemeente in Engeland: de gemeente schafte een extra vrachtwagen aan om de stap van 40 naar 32 uur mogelijk te maken. Maar dat is geen kostenpost, het is een strategische keuze. Want deze investeringen verdienen zich terug. 

Output blijft gelijk óf stijgt 

De vierdaagse werkweek is meer dan alleen een werktijdreductie. Het gaat om hoe je het werk slimmer kan organiseren. Door verbeterde werkprocessen en innovatief te kijken naar arbeidstijden, blijft de output gelijk of gaat er zelfs op vooruit. Dat laat onderzoek zien: 

  • Internationaal onderzoek onder commerciële bedrijven toont een gemiddelde omzetstijging van 20% na invoering van een vierdaagse werkweek. 
  • Portugal, 41 bedrijven met meer dan 1.000 werknemers: bij 86% bleef de omzet gelijk of steeg, ondanks een 13,7% daling in gewerkte uren. 
  • Verenigd Koninkrijk, 61 organisaties: omzet steeg gemiddeld met 1,4% (gewogen naar bedrijfsgrootte), en vergeleken met eerdere jaren zelfs met 35%. 

Minder ziekteverzuim en verloop 

De vierdaagse werkweek levert niet alleen op financieel vlak winst op. Organisaties zien ook

  • Minder ziekteverzuim 
  • Lager personeelsverloop 
  • Meer betrokkenheid en werkplezier 
  • Duurzamere inzetbaarheid 

Gezonde en tevreden werknemers blijven langer, zijn productiever en zorgen voor continuïteit. Dat maakt de vierdaagse werkweek een investering die zich op meerdere fronten terugbetaalt. 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.