Een vierdaagse werkweek invoeren is geen kwestie van simpelweg een dag schrappen, maar vraagt om een doordachte aanpak. En elke organisatie en afdeling is anders, dus maatwerk is belangrijk. Gelukkig zijn er een aantal stappen die voor de meeste organisaties een goede basis vormen.
Wanneer je grote veranderingen wilt gaan doorvoeren, kun je weerstand verwachten. Daarom is de eerste stap in dit plan om duidelijk te formuleren waarom jij je wilt inzetten voor een vierdaagse werkweek binnen jouw organisatie of sector. Lees de onderzoeken van organisaties die al overgestapt zijn naar de vierdaagse werkweek. Hierdoor kan je je beter voorbereiden op de overgang naar de vierdaagse werkweek.
Formuleer ook een duidelijke kernboodschap met helderde doelstellingen. Denk aan doelen zoals aantrekkelijk werkgeverschap, minder verzuim, hogere productiviteit of een betere werk-privébalans. Gebruik onze whitepaper als onderbouwing voor je argumenten.
Nadat de voorbereidingsfase is afgelopen kan de vierdaagse werkweek worden ingevoerd. Dit kan via een pilot of een definitieve beleidswijziging. De volgende stappen zijn hierin belangrijk:
Als er voldoende FNV-leden zijn die zich willen inzetten voor een vierdaagse werkweek, kan de FNV-vakbondsbestuurder ondersteunen met informatiesessies, praktijkvoorbeelden en meer. Laat je e-mailadres achter, dan nemen we contact op en krijg je alvast onze whitepaper in je mail.
Vul hier het contactformulier in
Als er voldoende FNV-leden zijn die zich willen inzetten voor een vierdaagse werkweek, kan de FNV-vakbondsbestuurder ondersteunen met informatiesessies, praktijkvoorbeelden en meer. Laat je e-mailadres achter, dan nemen we contact op en krijg je alvast onze whitepaper in je mail.
Vul hier het contactformulier inDe FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.
Statistische cookies
:helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.
Marketing cookies
:worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.
Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.