Eén op de drie Nederlanders heeft regelmatig of langdurig klachten door beeldschermwerk. Na 2 uur werken achter een scherm kun je al KANS (Klachten aan Arm, Nek en Schouder) ontwikkelen. Meer weten over de risico’s van beeldschermwerk? Lees ons handboek Veilig en gezond werken.
Download het handboekKlachten bij beeldschermwerk ontstaan vaak door repeterende bewegingen. Je vingers en pols maken steeds dezelfde beweging, terwijl je bovenarm, nek en schouders helemaal niet bewegen. Deze repeterende bewegingen, gecombineerd met een vaste houding, vergroten het risico op klachten. Dit geldt niet alleen bij werken achter een laptop of computer, maar ook bij het gebruik van een tablet of smartphone.
Zit jij dagelijks twee uur of langer onafgebroken achter een beeldscherm? Dan loop je al risico op klachten aan je armen, polsen, nek en schouders. Deze klachten worden RSI (Repetitive Strain Injury) of KANS (Klachten aan Arm, Nek en Schouder) genoemd.
Doe dan de Sneltest ‘Beter achter je schermen’ (BAS) van TNO. Als uit de test blijkt dat je inderdaad te veel beeldschermwerk doet, is het goed om dat met collega’s te bespreken. Hebben meerdere collega’s dezelfde klachten? Stap dan samen naar jullie leidinggevende voor een gezondere werkplek.
Beeldschermwerk mag geen gevaar opleveren voor de veiligheid en gezondheid van werknemers. Daarom zijn in het Arbobesluit regels opgenomen over beeldschermwerk waar werkgevers zich aan moeten houden:
Een computerbril of beeldschermbril kan oogklachten verminderen. Als je veel beeldschermwerk doet, kun je via je werkgever een oogonderzoek laten uitvoeren. Blijkt uit het onderzoek dat je een beeldschermbril nodig hebt? Dan is je werkgever verplicht deze te vergoeden.
Of je nu buiten werkt, veel zware dozen moet tillen of de hele dag achter je computer zit: aan ieder beroep zitten veiligheidsrisico’s gebonden. In dit e-book lees je over de risico’s en hoe je deze zo laag mogelijk houdt. Zo kan iedereen veilig en gezond werken.
In het e-book lees je onder andere over:
Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!
Naar Service & ContactKom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!
Naar Service & ContactDe FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.
Statistische cookies
:helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.
Marketing cookies
:worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.
Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.