Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Beeldschermwerk

Voorkom klachten

1 op de 3 Nederlanders heeft regelmatig of langdurig klachten door beeldschermwerk. Al bij meer dan 2 uur beeldschermwerk kun je klachten krijgen aan je nek, schouders, armen, ellebogen, polsen en handen. Met deze tips kun je dit voorkomen.

Waardoor krijg je klachten?

Klachten ontstaan doordat je bij beeldschermwerk steeds dezelfde bewegingen maakt. Wij noemen dat ook wel: repeterende bewegingen. Je vingers bewegen steeds op dezelfde manier, je pols beweegt rustig en je bovenarmen en nek-schouderregio bewegen niet. Ook zit je steeds in dezelfde houding. Dit geldt ook voor werken op een laptop, tablet en smartphone.

Al na 2 uur klachten

Je kunt al klachten krijgen als je per dag 2 uur (of  meer) achter elkaar met een beeldscherm werkt. De klachten aan je armen, polsen, nek en schouder worden vaak RSI (Repetitive Strain Injury) genoemd. Ook wordt de term KANS (Klachten aan Arm, Nek en Schouder) gebruikt.

Zit jij teveel achter een beeldscherm?

Wil je weten of jij een risico loopt om klachten te krijgen. Doe dan de Sneltest lichamelijke belasting van TNO. Als blijkt dat beeldschermwerk een knelpunt is, bespreek dit dan met collega’s en vraag of ze de test ook invullen. Als meerdere collega's probleem hebben, sta je sterker om de problemen bij je leidinggevende te melden.  

Score rood?

Komt uit de sneltest een score rood. Dan kun je nog vervolgonderzoek doen. 

Gezonde tips voor beeldschermwerk

  • Zorg voor ondersteuning van je onderarmen met armsteunen van de bureaustoel.
  • Of gebruik een verlenging van je bureaublad.
  • Gebruik sneltoetsen en doe minder met de muis.
  • Verdeel het beeldschermwerk over de dag.
  • Probeer een ontspannen werkhouding aan te nemen.
  • Bouw korte rustmomenten (micropauzes) in.
  • Stel je werkplek goed in (stoel, hoogte werkblad, plaatsing toetsenbord, muis en beeldscherm op het werkblad).
  • Probeer staand en zittend werk af te wisselen.
  • Gebruik pauzesoftware, zodat je voldoende pauzes neemt.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Korting met je ledenpas