In 7 stappen veilig werken met gevaarlijke stoffen

De risico's van gevaarlijke stoffen zijn niet altijd direct zichtbaar. Weet jij of je met gevaarlijke stoffen werkt? Lees in 7 stappen wat je zelf kunt doen en wat je werkgever moet doen, zodat jij niet ziek wordt door je werk.

1. Onderzoek het probleem goed
    Wat is er precies aan de hand? Wat is het gevaar? Met welke gevaarlijke stoffen werk je en wanneer denk je dat dat mis gaat? Bedenk goed dat werkgevers niet te veel geld kwijt willen zijn aan een gezond stoffenbeleid. Mensen met een long- of huidaandoening werken vaak nog wel een tijdje door. Gezondheidsklachten ontstaan ook vaak pas nadat je al met pensioen bent.
  2. Bespreek het probleem met je collega's
    Is het een probleem waarmee veel collega's te maken hebben, of ben je de enige?
  3. Betrek je leidinggevende
    Bespreek het probleem met je leidinggevende. Doe dit samen met je collega’s. Kijk of hij de problemen serieus neemt, en wil nadenken over een oplossing. Informeer ook bij de bedrijfsarts of arbeidshygiënist van je bedrijf of de arbodienst.
  4. Organiseer steun van anderen
    Zoek steun bij de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging (pvt), of bij vakbondsleden binnen het bedrijf of neem contact op met je vakbondsbestuurder.
  5. Kom zelf in actie
    Als je leidinggevende geen actie onderneemt, neem dan zelf actie, samen met je collega's. Je kunt bijvoorbeeld een handtekeningenlijst aan de directie overhandigen.
  6. Stap naar Inspectie SZW
    Neem contact op met de Inspectie SZW en vraag of de Inspectie een uitspraak wil doen over de situatie.
  7. Onderbreek je werk
    Als er sprake is van direct gevaar en de Inspectie SZW kan niet tijdig optreden, dan mag je het werk onderbreken. Dat staat in artikel 29 van de Arbowet. Waarschuw altijd direct de leidinggevende én neem contact op met de Inspectie SZW.

Het Arbo-Adviespunt

Heb je een vraag over Gezond en Veilig Werk? Bijvoorbeeld over bedrijfsongevallen, fysieke belasting, RSI of veiligheid? Bel het Arbo-Adviespunt, maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 13.00 uur.

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector