Buitenwerk

Bescherm je tegen eikenprocessierups en teken

Ben jij veel buiten aan het werk? Dan wil je dat werk natuurlijk veilig en gezond kunnen doen. Je wilt niet weken met bulten rondlopen van de eikenprocessierups. Of ziek worden van een tekenbeet. Lees wat je zelf kunt doen. En wat je werkgever moet doen. Zodat jij je werk kunt blijven doen.

Eikenprocessierups

Teken

Eikenprocessierups

De eikenprocessierups komt overal in Nederland voor in eikenbomen. De rups wordt zo’n 2,3 centimeter lang en is behaard. De rupsen geven kleine, bijna onzichtbare haren (brandharen) af aan de lucht. Deze brandharen zorgen voor problemen. Op het informatieblad eikenprocessierups van de NVWA zie je hoe je de eikenprocessierups herkent. Op waarnemingen.nl staat waar mensen nesten hebben gezien en kun je zelf een melding doorgeven.

Wanneer de meeste last?

Kijk vooral uit als de eikenprocessierupsen brandharen krijgen (half mei - juni). En als er brandharen uit lege nesten komen (juli -september). Elke rups heeft ongeveer 700.000 brandharen. Je kunt ook zonder rechtstreeks contact met de rups klachten krijgen. Brandharen van dode rupsen of uit oude nesten kunnen nog zo'n 6 jaar actief blijven en schade veroorzaken.
De brandharen hebben weerhaakjes. Die kunnen zich vastzetten in de huid, je ogen, neus en keel. Of in je kleding terecht komen.

Welke klachten krijg je van die brandharen?

De brandharen zijn irriterend voor je huid en ogen. Maar ook voor je neus, keel en bovenste luchtwegen. Binnen een paar uur krijg je bijvoorbeeld last van bultjes, jeuk, of branderige pijn. In zeldzame gevallen krijg je een allergische reactie. Dat gebeurt vaak binnen een half uur.

Via wrijven, krabben en zweet verspreiden de brandharen zich verder over het lichaam. Dus niet alleen op je armen, benen of gezicht, maar ook onder je kleren.

Hoe meer aanraking met de brandharen, hoe erger de klachten.

Hoe verspreiden de brandharen zich?

• Met de wind vanuit (oude) nesten over grote afstand (tot 50 à 100 meter). Binnen 20 meter vanaf de eikenboom zijn bijna altijd brandharen.
  • Door verkeer dat langsrijdt en lucht verplaatst.
  • Bij het verwijderen van de nesten.
  • Kleren met brandharen blijven voor klachten zorgen.

Eigenlijk mag je helemaal geen last hebben. Dus misschien moeten de nesten professioneel verwijderd worden voor jij begint te werken. Dat lukt niet altijd. En dan zijn andere maatregelen nodig.

Hoe voorkom je aanraking

Elke werksituatie vraagt een andere aanpak. Maar algemeen werken:

• Bestrijding vooraf: rupsen doodspuiten voor ze brandharen krijgen.
  • Nesten verwijderen. Als de werkgever de eigenaar is van de bomen, kan hij dit zelf regelen. Ga in overleg als iemand anders eigenaar is van de bomen (een particulier of de overheid).
  • Blijf weg van plekken met veel eikenprocessierupsen als dat in je werk kan. Plan bijvoorbeeld je werkzaamheden buiten de maanden met veel brandharen. Dus niet van half mei tot september.
  • Wissel taken af. Dan komen niet telkens dezelfde mensen in aanraking met brandharen.
  • Moet je nesten verwijderen? Vraag dan om persoonlijke beschermingsmiddelen (overall, handschoenen, veiligheidsbril etc.). Die beschermen je huid tegen brandharen.

Wat moet je werkgever doen

• Zorgen voor een veilige en gezonde werkplek.
  • De risico’s van de eikenprocessierups in kaart brengen.
  • Plan van aanpak maken met maatregelen om het probleem aan te pakken.
  • Risico’s bij de bron aanpakken. Nesten verwijderen waarvan werknemers veel last hebben is de eerste stap.
  • Voorlichting geven over de risico’s van de eikenprocessierups tijdens je werkzaamheden.
  • Jou uitleggen wat hij heeft gedaan, en wat je zelf kunt doen om veilig je werk te doen.
  • Melding doen bij de eigenaar van bomen met veel eikenprocessierupsen. En vragen de nesten te verwijderen zodat werknemers er geen last van hebben.

Wat kun je zelf doen

• Meewerken aan de voorlichting die je werkgever geeft.
  • Eventuele persoonlijke beschermingsmiddelen op de juiste wijze gebruiken.
  • Als je een nest tegenkomt tijdens je werk, geef dit dan direct door aan je leidinggevende.
  • Overleg samen met je collega’s en leidinggevende en bedenk een oplossing.
  • Bedek je hals, armen en benen. En ga niet op de grond zitten. Daar kunnen brandharen liggen. Was je kleding met brandharen op 60 ℃.
  • Raak geen (oude) nesten of (dode) rupsen aan.

Wat als overleg niet werkt?

Weigert de werkgever of leidinggevende maatregelen te treffen?

1. Geef samen met je collega’s aan dat jullie het hier niet mee eens zijn en onderbouw jullie ongerustheid.
  2. Vraag mensen binnen het bedrijf die jullie kunnen helpen. Zoals de preventiemedewerker, leden van de ondernemingsraad, arbodienst en de bedrijfsarts.
  3. Informeer de FNV via de vakbondsbestuurder of vraag advies aan het FNV Arbo-Adviespunt.
  4. Bespreek het probleem met je collega’s en de vakbond. Hoe zorg je dat je baas toch meewerkt. Maak hiervoor een activiteitenplan. Welke stappen zijn nodig om jullie doel te bereiken?
  5. Als niks anders helpt, kun je melding doen bij de Inspectie SZW. Zij controleren of je baas zich houdt aan goede arbeidsomstandigheden.

De arbocatologus

Teken

In de agrarische en groene sector is de kans op tekenbeten groot. Een tekenbeet kan de ziekte van Lyme veroorzaken. Daarom is het belangrijk dat je alles weet over de risico’s. En hoe je die kunt voorkomen.

Meer op weekvandeteek.nl

Het Arbo-Adviespunt

Heb je een vraag over Gezond en Veilig Werk? Bijvoorbeeld over bedrijfsongevallen, fysieke belasting, RSI of veiligheid? Bel het Arbo-Adviespunt, maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 13.00 uur.

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector