Teek Care!

Wist je dat jaarlijks 1 miljoen mensen door een teek worden gebeten? En dat 1 op de 5 teken de Borrelia-bacterie bij zich draagt, die de ziekte van Lyme kan veroorzaken? Teken verstoppen zich graag in struiken, gras, bladeren en lage begroeiing. Precies de plekken waar jij werkt! Wees daarom extra alert op teken en tekenbeten. Wij helpen je erbij.

25 t/m 29 april: Week van de Teek

Tijdens de Week van de Teek is er extra aandacht voor dit onderwerp. Met een speciaal webinar over teken. Dus haal FNV erbij: samen gaan we teken te lijf. Teek Care!

Hoe herken je een teek of tekenbeet?

Omdat je erg ziek kunt worden van een tekenbeet (Lyme en TBE), is het belangrijk dat je ze snel herkent. Een teek is een piepklein spinachtig beestje. Een nimf is maar 1 tot 1,5 mm klein. Hij kruipt op je en verstopt zich dan op een warme plek. Bijvoorbeeld onder je armen, achter je oren, bij je liezen, knieholtes of bilspleet. Daar bijt hij zich vast en voedt zich met bloed. Helaas kun je aan de teek zelf niet zien of hij besmettelijk is.

Een tekenbeet herkennen is makkelijk als de teek er nog in zit. Is de teek al weg? Dan is de beet lastiger te herkennen, maar hij lijkt op een muggenbult. Denk je dat je gebeten bent? Ontstaat er een rode vlek of ring? Neem dan meteen contact op met je huisarts. Meer weten over teken? Schrijf je iets verder naar onderen in voor het webinar.

Werk je in het groen?

Wees hier dan extra scherp op:

• Draag beschermende kleding, ge├»mpregneerd met permethrine. Lees hier meer.
  • Gebruik een anti-insectenmiddel met minimaal 40% DEET.
  • Controleer elke dag op teken met een vaste volgorde zodat je geen plek overslaat.
  • Gebeten? Verwijder de teek, noteer datum/plaats en maak elke week een foto.

FNV Agrarisch Groen is er voor jou

In de Week van de Teek gaan we erop uit met onze speciale Teek Care-bus. Benieuwd waar we met de bus langskomen? Hou onze Facebook-pagina in de gaten voor data en locaties.