Aanstellingskeuring of medische keuring

Wat als je toekomstige werkgever gezondheidsvragen stelt

Als je solliciteert naar een bepaalde functie kun je te maken krijgen met een aanstellingskeuring. Tijdens deze keuring word je fysieke of psychische gezondheid onderzocht. Maar wat mag een werkgever wel en niet vragen over jouw gezondheid?

Aanstellingskeuringen

Een aanstellingskeuring is gebonden aan strenge voorwaarden omdat je rechten kunnen worden geschaad. Denk maar aan het recht op privacy en het recht op de lichamelijke integriteit. Er zijn twee belangrijke onafhankelijke bronnen voor informatie over aanstellingskeuringen:

• de Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen (CKA) van de SER
  • de Wet op de medische keuringen (Wmk)

Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen (CKA)

De CKA geeft informatie over wat wel en niet mag bij een aanstellingskeuring. Sollicitanten, werknemers en leden van de ondernemingsraad (or) of personeelsvertegenwoordiging (pvt) kunnen bij de CKA terecht voor informatie en advies. Het is ook mogelijk om een klacht in te dienen bij de CKA over een aanstellingskeuring als je het ergens niet mee eens bent.

Wet op de medische keuringen (Wmk)

In de WmK staan de regels voor aanstellingskeuringen. Het uitgangspunt is dat een aanstellingskeuring alleen mag als de uitoefening van de functie risico’s kan opleveren voor je eigen gezondheid en veiligheid of die van anderen. Je toekomstige werkgever moet bovendien zijn arbobeleid op orde hebben zodat de risico’s zoveel mogelijk beperkt worden waardoor een aanstellingskeuring helemaal niet nodig is.

Maar wat als mijn werkgever vraagt hoe gezond ik ben?

De Wmk stelt dat alleen de bedrijfsarts gezondheidsvragen mag stellen in het kader van een aanstellingskeuring. Je toekomstige werkgever mag dus nooit vragen stellen over je gezondheid. Ook niet via een sollicitatieformulier of tijdens het sollicitatiegesprek. Als je tijdens je sollicitatie toch dergelijke vragen krijgt, meld dit aan de CKA. Zij houden toezicht op de juiste naleving van de Wmk.

De rol van de medezeggenschap

De or of pvt heeft instemmingsrecht voor het vaststellen, wijzigen of intrekken van het beleid over aanstellingskeuringen. De or of pvt kan ook bij de CKA terecht voor informatie en advies en voor het indienen van een klacht.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte