Fietsplan 2024

Het is een populaire secundaire arbeidsvoorwaarde: het fietsplan. Biedt jouw werkgever dit ook aan en wil je er gebruik van maken? Lees dan hier waar je rekening mee moet houden.

Zo werkt de belastingservice

Wat is een fietsplan?

Het fietsplan is een regeling waarbij je via je werkgever een fiets voor woon-werkverkeer kunt kopen tegen aantrekkelijke voorwaarden. Dit kan wel tot 40% goedkoper zijn dan zelf een nieuwe fiets aanschaffen. Het idee achter het fietsplan is dat fietsen gezond is, fietsen naar het werk goed is voor het milieu en files helpt verminderen. Ook zijn fietsende werknemers ideaal voor bedrijven die weinig parkeerplekken hebben, bijvoorbeeld midden in de stad.

Hoe werkt het fietsplan?

Maak je gebruik van het fietsplan, dan betekent dit in de meeste gevallen dat jouw werkgever je nieuwe fiets betaalt. Dit bedrag betaal je vervolgens terug met je brutoloon. Daarover betaal je geen inkomstenbelasting. Door dit belastingvoordeel is je nieuwe fiets uiteindelijk dus flink goedkoper. Soms kun je in plaats van kopen, ook een fiets leasen vanuit het fietsplan. Dan betaal je alleen bijtelling over de fiets.

Fietsplan: belastingvoordeel

Jouw fietsplan belastingvoordeel kan oplopen tot enkele honderden euro’s. Dit bedrag hangt af van de hoogte van je inkomen en de prijs van de fiets. Wil je jouw financiële voordeel van het fietsplan berekenen?

Bepaal eerst in welke belastingschaal je valt met jouw bruto jaarsalaris. Verdien je jaarlijks tot € 68.507? Dan is jouw belastingtarief: 36,97%. Ligt jouw inkomen hoger, dan geldt: 49,50%.

Zoek uit welke fiets je zou willen kopen en check of dit binnen het budget is dat je werkgever beschikbaar heeft gesteld in het fietsplan. Reken vervolgens uit wat 36,97% of 49,50% is van het te besteden budget. Dat is je belastingvoordeel. Dit belastingvoordeel kun je aftrekken van de prijs van de fiets. Dan heb je de nettoprijs van jouw nieuwe fiets.

Let op: het belastingvoordeel hangt af van de uiteindelijke belasting die je betaalt. Bijvoorbeeld: heb je een inkomen van € 21.000, dan is de werkelijke belasting die je betaalt door aftrek van de heffingskortingen maar 8%. In dit geval is het voordeel bij aankoop van een fiets van € 1.000 maar € 80.

Welke voorwaarden gelden bij het fietsplan?

Vroeger waren er allerlei voorwaarden verbonden aan het fietsplan, bijvoorbeeld waarvoor je de fiets wel of niet mocht gebruiken. Nu maakt het niet meer uit of je de fiets alleen gebruikt voor woon-werkverkeer, of ook voor de boodschappen. Je mag binnen het fietsplan ook kiezen voor een elektrische fiets, maar vraag eerst naar het maximale budget. Een tweedehands fiets is ook toegestaan, als je een bon kunt overleggen. Lease je een fiets van de zaak vanuit het fietsplan? Dan gelden er misschien wel bepaalde voorwaarden, zoals een lagere reiskostenvergoeding. Vraag je werkgever hoe het zit.

Zo werkt Belastingservice FNV

Bij de FNV weten we als geen ander dat belastingen lastig zijn. Daarom kunnen onze leden al meer dan 50 jaar aankloppen bij Belastingservice FNV. Wil jij meer weten over onze gratis belastinghulp én hoe jij hier gebruik van kunt maken? Download dan de brochure ‘Zo werkt Belastingservice FNV’.

In deze brochure vertellen we jou:

• Wat Belastingservice FNV is;
  • Waarmee we je tijdens en buiten het invulseizoen kunnen helpen;
  • Waar we je helaas niet mee kunnen helpen;
  • Hoe en wanneer jij gebruik kunt maken van Belastingservice FNV;

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden