Reiskostenvergoeding

Ga je met je auto of met het openbaar vervoer naar je werk? Dan kun je de kosten die je maakt vaak als reiskosten voor woon-werkverkeer vergoed krijgen. Ook voor zakelijke reizen kun je vergoeding krijgen. Kijk in jouw cao of contract wat hiervoor de afspraken zijn.

Heb je recht op reiskostenvergoeding?

In de wet staat nergens dat je als werknemer recht hebt op reiskostenvergoeding. Je hebt daar alleen recht op als hierover afspraken in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsregeling staan. Als dat zo is, dan moet je werkgever reiskosten betalen.

Om reiskostenvergoeding te krijgen, maakt het niet uit:

• Hoe je naar je werk komt (lopend, op de fiets of met de auto).
  • Hoeveel kilometers je reist.
  • Of je steeds naar hetzelfde adres reist.
  • Hoeveel dagen je reist. Het maakt dus niet uit of je 3 keer per week reist of 3 keer per jaar.

Moet je belasting betalen over reiskostenvergoeding?

Dat ligt eraan. Van de belastingdienst mag je maar een bepaald bedrag aan reiskostenvergoeding belastingvrij krijgen. Dit is maximaal €0,21 per kilometer. Krijg je dus €0,21 of minder per kilometer, dan telt de vergoeding niet als loon. Je werkgever houdt daar dan geen loonbelasting en premies op in.

Krijg je meer dan €0,21 per kilometer?

Is je vergoeding meer dan €0,21 per kilometer? Dan geldt het deel boven de €0,21 als loon. Over dat bedrag houdt je werkgever dus nog belasting in.

Reis je met het openbaar vervoer (ov) naar je werk? Als je recht hebt op een reiskostenvergoeding, dan kan je werkgever kiezen tussen belastingvrij vergoeden van:

• De reiskosten die je gemaakt hebt.
  • Het aantal gemaakte kilometers tot maximaal €0,21 per kilometer.

Heb je een ov-kaart of auto van de zaak om naar of voor je werk te reizen? Dan hoeft je werkgever je geen reiskostenvergoeding te betalen. Je maakt dan namelijk zelf geen reiskosten.

Bij woon-werkverkeer kan het ook zijn dat je meerdere ritten op een dag rijdt. Bijvoorbeeld omdat je gebroken diensten hebt op een dag. Voor al deze ritten krijg je dan een reiskostenvergoeding.

Maar hoe zit het dan als je werkgever je vraagt om voor je werk te reizen? Je werkgever heeft hiervoor meerdere mogelijkheden:

• Je krijgt een vergoeding voor het rijden met je eigen auto.
  • Je krijgt een (lease)auto.
  • Je reist op kosten van de werkgever met het openbaar vervoer

Reis je op een andere manier dan met het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld per taxi, boot of vliegtuig. Doe dit altijd in overleg met je werkgever. Je krijgt hier geen kilometervergoeding voor. Voor deze reiskosten krijg je meestal het hele bedrag vergoed van je werkgever.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden