Min-max contract

Met een min-max contract weet je hoeveel uur je minimaal werkt, en hoeveel uur je maximaal werkt. Maar wat betekent dit nu in de praktijk? Wij zetten het voor je op een rijtje zodat je goed weet wat je werkgever van jou mag vragen.

Wat is een min-max contract?

In je min-max contract vind je terug hoeveel uur je minimaal per week, maand of jaar wordt opgeroepen en hoeveel uur je maximaal inzetbaar bent. Ben je minder opgeroepen dan het minimaal aantal uur dat in je min-max contract staat? Dan is het goed om te weten dat je werkgever je die uren altijd moet betalen. Ook hoef je deze uren niet op een later moment in te halen. Werk je minder dan vijftien uur per week en heb je geen vaste werktijden? Dan moet je werkgever je per oproep minimaal drie uur uitbetalen. Dit geldt dus ook als je minder dan 3 uur hebt gewerkt.

Rechten en plichten min-max contract

Als medewerker met een min-max contract wil je natuurlijk voorkomen dat je werkgever misbruik van je maakt. Zorg daarom dat je weet wat je rechten en plichten zijn. Zo ben je bijvoorbeeld verplicht om te komen werken als je werkgever je oproept.

Ben je benieuwd naar de regels van een min-max contract bij ziekte? Dan vind je het vast fijn om te weten dat je recht hebt op doorbetaling als je ziek bent op de dagen dat je bent ingeroosterd. Je krijgt dan minstens 70% van je loon voor je garantie-uren (het minimum aantal uren in je contract). Als dit bedrag lager is dan het voor jouw geldende minimumloon, dan heb je recht op het minimumloon. Je vindt op onze website meer informatie over loon bij ziekte. Als je langdurig ziek bent, kan dit ook gevolgen hebben voor je belastingen.

Met een min-max contract krijg je gewoon vakantiedagen. De meeste werkgevers kiezen ervoor om jou per gewerkt uur een bepaald percentage vakantiedagen te laten opbouwen. In totaal heb je recht op vier keer het aantal uur dat je wekelijks werkt. Daarnaast krijg je met een min-max contract ook vakantiegeld: dit is 8% van je brutoloon.

Met een min-max contract ben je oproepkracht en heb je recht om deel te nemen aan de pensioenregeling van jouw werkgever. Ga hierover in gesprek met je werkgever als hij je dit nog niet heeft aangeboden.

Min-max contract opzeggen

Heb je een andere baan, of wil je gewoonweg stoppen met werken? Dan kun je je min-max contract opzeggen. Als oproepkracht met een min-max contract kun je de opzegtermijn terugvinden in je contract. Over het algemeen is die een maand, maar dat kan in jouw geval dus anders zijn.

Veelgestelde vragen

Grip houden op je loopbaan?

Met een flexibel contract zoals een min-max contract, is het goed om regelmatig na te gaan of dit nog wel bij jouw wensen en persoonlijke situatie past. In onze brochure ‘Grip op je loopbaan’ helpen we je om richting te geven aan jouw toekomst.

Download de brochure

Download de brochure

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden