In een min-maxcontract staat hoeveel uur jij minimaal en maximaal gaat werken. Heb jij zo'n contract gekregen van je werkgever? Dan is het goed om te weten waar je recht op hebt en wat je werkgever van je mag vragen. Als jij niet precies weet waar je recht op hebt, dan kan je werkgever daar misbruik van maken.

Regels die gelden voor een min-maxcontract

• In het contract staat hoeveel uur je minimaal (min) per week, maand of jaar wordt opgeroepen en hoeveel uur maximaal (max).
  • Het minimaal aantal uren zijn de garantie-uren. Deze uren krijg je altijd betaald ook als je werkgever je niet oproept om te komen werken. Je werkgever mag je de niet-gewerkte uren niet later in laten halen.
  • Je krijgt loon voor het totaal aantal uren dat je werkt.
  • Als je werkgever je oproept dan moet je gaan werken, behalve als je een goede reden hebt om te weigeren of als je het maximum aantal uren al gewerkt hebt.
  • Heb je geen vaste werktijden afgesproken met je werkgever en je werkt minder dan 15 uur per week? Dan moet je werkgever per oproep minimaal 3 uur uitbetalen. Ook als je dan maar 1 uur werkt.

Loondoorbetaling na 6 maanden werken

Werk je langer dan 6 maanden en ben je opgeroepen? Maar door een reden die voor risico van je werkgever komt, kun je niet werken? Dan heb je recht op doorbetaling van je loon. Dit heet loondoorbetalingsverplichting.

Maar in je cao kan staan dat de periode van 6 maanden wordt verlengd. Dit kan alleen als het gaat om incidentele werkzaamheden of werkzaamheden die geen vaste omvang kennen. Bijvoorbeeld als je iemand vervangt bij ziekte.

Je hebt recht op doorbetaling bij ziekte op de dagen dat je bent ingeroosterd.

Je krijgt bij ziekte minstens 70% van je loon voor je garantie-uren (minimum aantal uren in je contract). Als dit bedrag lager is dan het voor jouw geldende minimumloon, dan heb je recht op het minimumloon.

Je werkgever mag je niet zomaar ontslaan. Hij kan het contract niet beëindigen door je gewoon niet meer op te roepen.

Heb je een tijdelijk min-maxcontract? Dan eindigt het op de afgesproken einddatum.

Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Dan moet je werkgever opzeggen volgens de regels van het ontslagrecht.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector