Opinie: Zelfregulering uitzendbranche was en is flauwekul.

door kaderlid Anne van Dijk

Door Redactie 2 januari 2020

Het aantal uitzendbureaus is uit de bocht gevlogen sinds het opheffen van de uitzendvergunning eind jaren negentig.

De branche zou zichzelf wel controleren. Een kreet die werkgeversorganisaties en politieke partijen zoals VVD, CDA en D66 hanteerden en helaas nog hanteren. Notabene de werkgeversorganisatie ABU heeft al eerder geconstateerd dat de helft van de uitzendbureaus malafide is. Zelfregulering werkt niet. Het is de slager die zijn eigen vlees keurt.

Concurrentie

Uitzendbureaus concurreren met elkaar ten koste van de arbeidsvoorwaarden van de uitzendkrachten. Het zogenaamde platform arbeidsmarkt, waar MKB-voorman Jacco Vonhof het over heeft, is niets minder dan de koppelbazen praktijk waar de werknemers het slachtoffer van zijn. Niet alleen wordt geconcurreerd op de arbeidsvoorwaarden van uitzendkrachten, maar ook door te discrimineren. Als inhurende werkgevers daarom vragen, worden uitzendkrachten met buitenlandse namen, niet geleverd. Het aantal bedrijfsongevallen is hoger bij uitzendkrachten. Te weinig instructie en vaker gevaarlijk werk zijn hiervan de oorzaak, volgens mij.

Te weinig controle

Het jarenlang inkrimpen van de arbeidsinspectie, tegenwoordig inspectie SWZ geheten, zorgde ervoor dat er minder gecontroleerd werd en nog steeds te weinig gecontroleerd wordt. Kennelijk is de veiligheid van werknemers minder belangrijk, in de ogen van jarenlang regerende partijen VVD, CDA en D66.

Vergunning

Het wordt tijd dat de wettelijke uitzendvergunning weer ingevoerd wordt en de arbeidsveiligheid gewaarborgd wordt door voldoende controle en toezicht. In de uitzendvergunning dient opgenomen te worden, dat dezelfde arbeidsvoorwaarden gelden voor uitzendkrachten als gelden voor werknemers in dienst bij de inhurende werkgevers. Controle door de inspectie SZW is daarbij noodzakelijk.

Anne van Dijk, Drachten