Werkgeversorganisaties willen slechtere arbeidsmarkt

door Anne van Dijk, kaderlid FNV

Door Redactie 2 december 2020

Volgens werkgeversorganisaties, waaronder uitzendbureaus, verzekeraars, MBO raad en uitzendbureaus, moet er in de arbeidsmarkt drastisch ingegrepen worden.

Niet beter maar slechter

Er moet drastisch ingegrepen worden in de arbeidsmarkt, volgens werkgeversorganisaties, waaronder uitzendbureaus, verzekeraars, MBO raad en uitzendbureaus. Dat moet omdat zzp’ers en jongeren volgens hen slachtoffer zijn. In plaats van verbeteringen, stellen de werkgeversorganisaties verslechteringen voor. Wat de MBO raad in dit gezelschap moet, is voor mij een raadsel.

Zzp’ers die werknemer zijn

Er zijn veel zzp’ers die eigenlijk werknemer zijn. Tijdens de vorige crisis werden ontslagen werknemers naar het zzp'erschap geduwd. Een sluitende definitie wat een zzp’er en wat een werknemer is, staat in de wet volgens de werkgeversorganisatie VNO. Echter, die wet wordt niet toegepast. De regering, met D66 minister Koolmees voorop, laat deze misstand bestaan. Minister Koolmees heeft geen tijd om die aan te pakken, liet hij kortgeleden weten.

Werkgevers profiteren

De werkgevers profiteren van deze zzp’ers. De afkorting zzp staat volgens mij feitelijk voor zelfstandigen zonder pensioen. Het profiteren door werkgevers bestaat uit een laag tarief, geen pensioenpremie, geen loon bij ziekte, geen ontslagbescherming. Zzp’ers die feitelijk werknemer zijn, moeten ook als zodanig beloond worden. Als werknemer hebben zij recht op WW bij werkloosheid; loon bij ziekte; opbouw van pensioen waarbij de werkgever het werkgeversdeel betaalt.

Werkgeversorganisaties willen voordeel houden

Het alles voor Bassie advies van werkgeversorganisaties, geldt niet voor zzp’ers die eigenlijk werknemer zijn en om die ook als werknemer te belonen. Nee, zij willen dat ze voor WW in aanmerking komen, zonder werknemer te zijn. Die WW moet dan ook maar korter worden voor werknemers. Niet 2 jaar, of zoals eerder 3 jaar, maar een halfjaar. Dat voorkomt misbruik, wordt schijnheilig verklaard in het werkgeversadvies. Met dat uitgangspunt zou ook voorgesteld kunnen worden dat de maximale beloning van eenieder te beperken tot het salaris van de minister-president en winsten te beperken. Minder geld voor managers en werkgevers voorkomt tenslotte misbruik.
De uitzendbureaus stellen niet voor om uitzendkrachten het loon en het pensioen te geven dat geldt voor werknemers in de bedrijven waar de uitzendkrachten aan worden uitgeleend. Dat zou gelijk loon voor gelijk werk zijn. Het pensioen van uitzendkrachten is een fractie van het pensioen van werknemers. Het eerste halfjaar niets, daarna een jaar een beetje en na anderhalf jaar een beetje meer. Niks over het invoeren van een uitzendvergunning waardoor malafide uitzendbureaus worden uitgeschakeld. Zelfs volgens de werkgeversorganisatie van uitzendbureaus, ABU, is de helft van de uitzendbureaus malafide.

Nadeel jongeren opheffen

Dat jongeren naast veel zzp’ers de sigaar zijn, dat klopt. De oorzaak zijn de veel te ruime regels die werkgeversorganisaties de ruimte geven om eindeloos tijdelijke contracten toe te passen; lage lonen te betalen; uitzendkrachten alsmaar afhankelijk te houden en door het te lage wettelijk minimumloon. Vakbonden willen die regels aanpakken. Als een werknemer 9 maanden per jaar ergens gewerkt heeft, moet het een vast dienstverband worden. Geen oproepcontracten. Uitzendbureaus moeten gewoon de arbeidsvoorwaarden toepassen die gelden in de bedrijven waar uitzendkrachten aan uitgeleend worden. De WW moet niet korter, maar weer 3 jaar worden. Het wettelijk minimumloon naar minimaal 14 euro per uur en geen lagere leeftijdslonen.

Anne van Dijk, kaderlid FNV
Drachten

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.