Als reclame aansluit op waar Nederlanders ontvankelijk voor zijn, is het niet best met ons gesteld.
De provincie Noord-Holland wil reclame voor vlees, vis en fossiele producten verbieden in bushokjes. Volgens mij is dit onzin. Het verbieden van reclame voor eerste levensbehoeften heeft volgens mij geen grond.
Het verbieden heeft zeker geen grond, als tegelijkertijd discriminerende reclames ongemoeid worden gelaten. Er zijn goedkopere autoverzekeringen voor hoger opgeleiden. Het verbod op discriminatie is kennelijk in de reclame geen belemmering om voordelen te verkondigen voor mensen met een bepaalde opleiding.
Een ander probleem is de taalvervuiling die via reclame verspreid wordt. Alom wordt Nederlands vervangen door Engels. Het meest voorkomend is dat uitverkoop omgedoopt wordt in sale.
De reclamemakers proberen ons zwarte vrijdag aan te praten. Black Friday in de reclametaal. In Amerika is dat de dag na de feestdag waarin dankbaarheid gevierd wordt met familie. In Nederland hebben wij die feestdag niet. Dat weerhoudt de reclamejongens en -meisjes er niet van om zwarte vrijdag tot vervelens toe rond te strooien.
Het wordt tijd te stoppen met discriminerende reclames en Nederlands weer als voertaal te hanteren. Het verbieden van reclame voor vlees en vis, is volgens mij doorgeslagen politieke correctheid die gestopt moet worden.
Anne van Dijk, Drachten.