Opinie: politieke pensioen obstakels

door Anne van Dijk, kaderlid FNV

Door Redactie 22 november 2022

Het huidige pensioenstelsel loopt mank door politieke obstakels. De pensioenvermogens zijn drie keer zo hoog geworden sinds 2008. Dankzij rendementen op beleggingen van gemiddeld 7%. Echter de pensioenen mochten niet verhoogd worden door politieke regels ingevoerd onder Balkenende in 2007.

De zogenaamde rekenrente waarmee toekomstige opbrengsten berekend worden, is de laagste van Europa. Bovendien zijn er drempels in de wet bij verhoging. Pas bij een dekkingsgraad van 110% mag een beetje verhoogd worden en bij 125% volledig. Er is een extra obstakel door de politiek veroorzaakt door het afschaffen van de wettelijke leeftijdsonafhankelijke pensioenpremie op opbouw. Hierdoor is de premie laag als je jong bent en hoog als je ouder wordt. Een ander mankement, veroorzaakt door politiek beleid, is het grote aantal ZZP’ers die geen pensioen opbouwen en eigenlijk werknemer zijn. Partijen zoals VVD, D66, CDA, inclusief Pieter Omzigt, weigeren huidige obstakels weg te nemen. Daardoor is het veranderen van het pensioenstelsel tot nu toe de enige oplossing.

Anne van Dijk,
kaderlid FNV