Opinie: Pensioen oudere werknemers

door Anne van Dijk, kaderlid FNV

Door Redactie 29 september 2022

Er wordt gesteld dat vrouwen die korter betaald zijn gaan werken na het krijgen van kinderen, langer moeten gaan werken als de kinderen ouder zijn.

Het merkwaardige is dat dezelfde partijen die daartoe oproepen, er voor zorgen dat de pensioenopbouw voor deze vrouwen verslechtert. De wettelijke gelijke pensioenopbouw, ongeacht de leeftijd, wordt afgeschaft door een politieke meerderheid.

Het afschaffen leidt ertoe dat op latere leeftijd, vanaf 45 jaar minder pensioen wordt opgebouwd dan vóór de wijziging. Per definitie worden hierdoor herintredende vrouwen benadeeld. Iets waarover gezwegen wordt.

Bovendien leidt het afschaffen van wettelijke leeftijdsonafhankelijke pensioenopbouw, tot benadeling van alle werknemers van 45 jaar en ouder. Iets wat gecompenseerd moet worden. De afschaffende politici zouden deze compensatie noodzaak voor hun rekening moeten nemen. Zij veranderen immers de regels tijdens het spel.

Tot nu wordt de compensatie afgeschoven op pensioenfondsen. Het wordt tijd dat de politieke partijen erkennen dat zij boter op hun hoofd hebben en nog beter dat zij gemaakte fouten corrigeren.

A.P. van Dijk

Drachten.