Column: Doorgeslagen

Door Redactie 19 december 2019

In wat voor land wil jij wonen? Een lage lonenland met alles wat daar bij hoort? Lage lonen, lage contracten en pensioenen, onzeker werk, lage voorzieningen, met gebrek aan van alles en nog wat? Of wil je in een hoge lonenland wonen? Met alles wat hier dan bij hoort?

Okay, het zijn natuurlijk nogal retorische vragen. Je woont in Nederland en daar wil je blijven wonen. Dat is dan wel een hogelonenland. En daar zit hem nou precies de kneep zegt Hans Borstlap. Hij zit een staatscommissie voor en komt binnenkort met een rapport over de toekomst van werk. Borstlap concludeerde al dat we compleet doorgeslagen zijn in flexibiliteit en dat dit onze welvaart acuut bedreigt.

De kneep of de moraal is dat als wij ons hogelonenland willen houden met alle bijbehorende mooiigheden, dat we ons dan daar ook naar moeten gedragen. Door ervoor te zorgen dat iedereen dat hogelonenperspectief heeft. Met een goed contract, een goed inkomen en een goed pensioen. Zekerheid van werk. Dat sociale zekerheid en vangnetten voor iedereen gelden. En dat jij en wij ervoor zorgen dat iedereen daar de belastingen en premies voor aftikt. En doen jij en wij dat niet, en sta je ondermijning en ontduiking toe, dan stromen we onherroepelijk af, naar het lagelonenNederland.

Het vraagt wel wat van jou en ons als werknemers. Namelijk het niet pikken als bedrijven lagelonenregimes hebben met te weinig vaste banen en te veel flexkrachten. En het  kritisch consumeren, namelijk aan je aankopen de eis stellen dat die niet uit beroerde lagelonenbedrijven komen die ons en ons land ondermijnen.

Janwillem Compaijen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.