5e ronde cao-onderhandelingen UMC teleurstellend

NFU biedt slechts 2% loonsverhoging

Door Redactie 19 november 2023

Iedereen keek vol verwachting uit naar het integrale bod van de NFU. Het resultaat was teleurstellend. De NFV biedt slechts 2% per 1 juli 2024 voor een cao van 12 maanden. Afgetopt tot maximaal schaal 11. Dit staat nog mijlenver af van onze eis van 8% loonsverhoging.

Koopkracht

Over de ontwikkelingen van de koopkracht staan de FNV, de andere vakbonden en de werkgever loodrecht tegenover elkaar. Onze eis van 8% loonsverhoging met een bodem voor de laagste schalen van 150 euro komt niet uit de lucht vallen. Deze looneis is rechtvaardig vanwege de inflatieachterstand en de loonachterstand van werknemers in de zorg ten opzicht van andere publieke sectoren. Het is slechts een compensatie om niet verder achterop te geraken.

Kilometervergoeding

Een ander speerpunt van de FNV en andere bonden is de verbetering van de kilometervergoeding. Ook hier lopen de standpunten ver uiteen. Onze eis is om de maximale fiscale vrijstelling per kilometer toe te kennen. De NFU wil niet verder gaan 16 cent per kilometer met een maximum van 35 kilometer enkele reis, vanaf 1 januari 2025. Verder wil de NFU over het totale mobiliteitsbeleid met de ondernemingsraad gaan onderhandelen.

Generatieregeling

Wij roepen al jaren dat er goede afspraken moet komen over een generatieregeling. Verder dan lokale afspraken, waardoor er ongelijkheid is tussen UMC-werknemers, zijn wij niet gekomen. De vakbonden en de NFU hebben daarop met een extern bureau verkend welke behoeften en mogelijkheden er zijn. Lees hier de resulaten

Oplossingen

Medewerkers zien oplossingen enerzijds in het werk: het aanpakken van de te hoog oplopende werkdruk lijkt voor hen de belangrijkste draaiknop te zijn en verder door meer keuzemogelijkheden te bieden, meer aandacht en waardering te krijgen en een goede relatie met collega’s/leidinggevenden. Anderzijds willen medewerkers ook graag de mogelijkheid hebben om minder te gaan werken.

Voorstellen FNV

Generatiepact, meer verlof en flexibele werktijden worden veel genoemd als oplossingen. Over de invulling van de laatst genoemde punten hebben wij concrete voorstellen gedaan:

• Een generatieregeling voor ouderen
  • Vermindering van 40 uur op de jaaruren van medewerkers in onregelmatige diensten
  • Een aanvulling op de wettelijke afspraken rond betaald ouderschapsverlof
  • Verbeteringen op het gebied van werknemers die consignatie-, bereikbaarheid- en aanwezigheidsdiensten draaien.

Voorstellen NFU

De NFU komt op het gebied van vitaliteit, waaronder generatiebeleid, roosters en werktijden niet verder dan:

• Een extra verlof na rato van het dienstverband van 8 uur bij een dienstverband van 36 uur
  • Een generatieregeling die beneden het niveau ligt zoals de FNV en andere bonden voor ogen hebben.
  • Verdubbeling van de toeslagen voor de BAC-diensten (van 3 euro naar 6 euro per uur).

Ook op andere punten komt de werkgever de FNV en ander bonden niet tegemoet.

Tegenbod op 7 december

FNV en de andere bonden gaan het integrale bod van de NFU bestuderen en komen met een tegenbod. De bonden hebben bekend gemaakt op 7 december met een integraal tegenbod te willen komen. Het overleg van 4 december vervalt, zodat wij ons op die dag gezamenlijk kunnen voorbereiden.