Cao-partijen oneens over uitleg afspraak voor BBL-leerlingen

Discussie over ingangsdatum en uitleg lestijd = werktijd

Door Redactie 6 september 2023

Er komen regelmatig vragen binnen wanneer de nieuwe cao-afspraak ingaat over lestijd = werktijd voor BBL-leerlingen. Helaas zijn we met de werkgevers in discussie over de ingangsdatum. Ook is er discussie over de uitleg van de afspraak. Wat is er aan de hand?

Ander beeld

In de nieuwe cao VVT (2022-2024) is afgesproken dat lestijd werktijd is. Bij de uitwerking van de afspraken van het cao-akkoord is tot onze verbazing gebleken dat de werkgevers een ander beeld hebben bij deze afspraak voor BBL-leerlingen.

Glashelder

Volgens ons is de afspraak lestijd = werktijd glashelder en kun je de afspraak maar op 1 manier uitleggen. Toch hebben de werkgevers hier een ander beeld bij. Hierdoor is het nog niet gelukt het eens te worden over een eenduidige cao-tekst.

Ingangsdatum

Ook zijn we het nog niet eens over de ingangsdatum van de afspraak. Als er geen datum bij een afspraak staat is, de regel dat de ondertekening van de cao ook de ingangsdatum is. De werkgevers willen alsnog een aparte datum afspreken, zodat er meer tijd is om de afspraak te kunnen uitvoeren. Wij vinden dat dit niet in het belang van de werknemers is.

Tot inzicht

FNV vindt het zeer vervelend voor BBL-leerlingen dat hierdoor nog geen duidelijkheid is over de datum van invoering van de afspraak en de wijze waarop dit gaat gebeuren. Wij menen dat de afspraak les = werktijd zeer duidelijk is en zo uitgewerkt kan worden. We hopen dat de werkgevers ook snel tot dit inzicht komen, zodat dat de afspraken snel uitgevoerd kunnen worden.