Werknemers in gehandicaptenzorg verdienen beter

Kom in actie, bod werkgevers extra loon veel te laag

Door Redactie 10 mei 2023

Het overleg op 9 mei met de VGN over een aanvullende loonsverhoging voor bijna 200.000 werknemers in de gehandicaptenzorg is op niets uitgelopen. Dit pikken wij niet. Laat ons weten dat jij ook in actie wilt komen. Samen staan we sterker.

Teleurstellend

Er waren al eerder verkennende gesprekken geweest over meer loon voor de werknemers. Op 9 mei waren de eerste echte onderhandelingen. De uitkomst van dit gesprek was teleurstellend. De vakbonden hebben het gesprek daarom stopgezet.

Te laag

De vakbonden vonden dat de werkgever met een veel te lage loonsverhoging kwam. Camara van der Spoel, cao-onderhandelaar: "Wij zijn uit het overleg gestapt omdat het loonbod van de werkgever absoluut onvoldoende is om iets te doen aan de koopkracht van werknemers."

Niet rondkomen

De werkgevers boden 5% extra dit jaar en nog eens 5% volgend jaar. Camara van der Spoel: “Daarmee ga je voorbij aan de financiĆ«le situatie van werknemers in de gehandicaptenzorg. Veel werknemers kunnen niet meer rondkomen."

We gaan actievoeren

• We gaan een brandbrief schrijven aan de VGN. Zij moeten nu met een goed bod komen, waarmee jullie er daadwerkelijk op vooruit gaan. Niet dreigen met bezuinigingen maar investeren in werknemers, het kapitaal van de gehandicaptenzorg!
  • Die brandbrief laten we door zoveel mogelijk werknemers ondertekenen. De handtekeningen gaan we aanbieden aan de VGN in Utrecht op 25 mei.
  • Op 25 mei verzamelen we om 13.30 uur met zoveel mogelijk medewerkers uit de gehandicaptenzorg op het Paardenveld in Utrecht, om 13.30 uur. Er komt nog een aparte mail met aanmeldlink.
  • We gaan in optocht naar het hoofdkantoor van de VGN om de brandbrief te overhandigen. Je krijgt nog een e-mail waarin je je kunt aanmelden.

Kom ook in actie

Jij verdient beter. Jouw salaris loopt al jaren achter bij andere zorgsectoren. Dus kom in actie. Laat ons weten dat jij in actie wilt komen! Je kunt ook aangeven dat je mee wilt helpen om acties te organiseren.

Vul de poll in