We hebben een nieuwe cao ziekenhuizen

15% meer loon, meer reiskostenvergoeding en aanpak werkdruk

Door Redactie 29 maart 2023

Wat een fantastische actiedag was 16 maart. Op 64 ziekenhuislocaties kwamen zorgprofessionals in actie. Wat een saamhorigheid en strijdbaarheid. Actievoeren loont. Want de NVZ wilde weer met ons praten. Met succes: we hebben een nieuwe cao. Dit zijn de belangrijkste afspraken.

onderhandelaarsresultaat

Salaris (ook leerlingensalaris)

• Per 1 februari 2023 een structurele salarisverhoging van 5%.
  • Per 1 december 2023 een structurele salarisverhoging van 5% met een bodem van €150 bruto per maand en een aftopping vanaf IP 62 van €300 bruto per maand.
  • Per 1 juni 2024 een structurele salarisverhoging van 5% met een bodem van €150 bruto per maand en met een aftopping vanaf IP 62 met een structurele loonsverhoging van 2% plus €180 bruto per maand.
  • Dit betekent dat iedereen t/m salarisschaal FWG 65 (IP 61) er over de looptijd (2 jaar) minimaal 15,76% bijkrijgt. In euro’s is dit tussen de €457 en €914 bruto per maand.
  • Vanwege de bodem van €150 die 2 keer bij de loonsverhoging wordt afgesproken geldt dat aan de onderkant van het loongebouw de verhoging oploopt tot bijna 20% (IP 8).
  • Per uur is het minimumsalaris in de cao Ziekenhuizen van €13 naar €15,57 bruto gegaan.

Reiskostenvergoeding

De reiskostenvergoeding wordt verhoogd van 8 cent per kilometer naar 16 cent per kilometer. De begrenzing van het uitbetalen van de kilometervergoeding gaat omhoog naar 35 kilometer voor een enkele reis.

Vergoeding bereikbaarheidsdiensten

De vergoeding voor de consignatiedienst wordt verhoogd. Dit zijn de afspraken:

• Met ingang van 1 juli 2023 wordt de vergoeding voor de bereikbaarheidsdiensten toegekend per dienst. De basis voor de berekening van de vergoeding is een dienst van 12 uur. Als een dienst korter is dan 12 uur dan geldt de vergoeding alsof er een dienst is van 12 uur. Als een dienst langer is dan 12 uur dan wordt de vergoeding naar rato toegekend.
  • Voor een dienst op erkende feestdagen geldt een vergoeding van €162,50 per dienst of 6,5 uur als werknemer voor vergoeding in tijd kiest.
  • Voor diensten op zaterdag en zondagen geldt een vergoeding van €137,50 per dienst of 5,5 uur als werknemer voor vergoeding in tijd kiest.
  • Voor diensten op overige dagen geldt een vergoeding van €87,50 per dienst of 3,5 uur als werknemer voor vergoeding in tijd kiest.

Vergoeding aanwezigheidsdienst

Dit zijn de afspraken die we gemaakt hebben voor de aanwezigheidsdienst:

• Met ingang van 1 juli 2023 wordt de vergoeding voor aanwezigheidsdienst toegekend per dienst.
  • De basis voor de berekening van de vergoeding is een dienst van 12 uur.
  • Als een dienst korter is dan 12 uur, dan geldt de vergoeding alsof er een dienst is van 12 uur.
  • Als een dienst langer is dan 12 uur, dan wordt de vergoeding naar rato toegekend.
  • Voor een dienst op erkende feestdagen geldt een vergoeding van €300 per dienst of 10 uur als werknemer voor vergoeding in tijd kiest.
  • Voor diensten op zaterdag en zondagen geldt een vergoeding van €250 per dienst of 8 uur als werknemer voor vergoeding in tijd kiest.
  • Voor diensten op overige dagen geldt een vergoeding van €180 per dienst of 6 uur als werknemer voor vergoeding in tijd kiest.

Werkdruk

We hebben ook afspraken gemaakt die helpen de werkdruk te verlagen.

• De Generatieregeling in de cao krijgt één variant de 80-90-100, deze variant krijgt een verplichtend karakter.
  • De werknemer heeft het recht in de basis onbereikbaar te zijn voor de werkgever op de momenten dat hij/zij niet is ingeroosterd.
  • De werknemer dient wel bereikbaar te zijn tijdens de bereikbaarheids- aanwezigheids- en consignatiediensten.
  • Een stagiair wordt nooit formatief ingezet, ook niet als er al ervaring is opgedaan middels eerdere stages.

Arbeid en Zorg

Om je werk en privé te kunnen combineren hebben we ook afspraken gemaakt.

• Betaald ouderschapsverlof: aanvulling op het wettelijk ouderschapsverlof: een vergoeding tot 100%.
  • Rouwverlof: Bij het overlijden van een partner/echtgenoot en kind kun je naar rato van je dienstverband 57 uur rouwverlof opnemen.

Scholing

Er komt een pilot om te experimenteren met een scholingsbudget van €1000 (voucher) voor de persoonlijke ontwikkeling van de werknemer.