Stappenplan zondagsdienst cao Ziekenhuizen

Bereid de actiedag voor met dit stappenplan

Door Redactie 28 februari 2023

Hoe ziet de actiedag eruit? Wat ga je doen en waar moet je opletten. Met deze stappen wordt de actiedag een succes.

Opmerkingen vooraf

• Tijdens een zondagsdienst wordt er niet gestaakt. Iedereen die ingeroosterd is, moet aanwezig zijn.
  • Officieel moet iedereen zich die dag met ‘werk’ bezighouden. Dit geldt ook voor activiteiten door de dag heen.
  • Activiteiten mogen de patiëntenzorg die wel doorgaat nooit belemmeren. De inzet voor spoedzorg moet ten allen tijde gegarandeerd zijn.
  • Twijfel je of een activiteit juridisch wel of niet mag? Neem dan contact op met de vakbondsbestuurder in jouw regio. Contactgegevens staan onderaan deze pagina

Brainstorm met het actiecomité over het programma op de dag zelf. Uitgangspunt is dat niemand deze dag vrij neemt, maar dat je patiëntvriendelijke activiteiten organiseert of achterstallige werkzaamheden uitvoert. Betrek ook collega’s van buiten het actiecomité hierbij. Misschien willen zij ook wel een rol spelen tijdens de dag.

Voorbeeldprogramma

• 8.00 uur uitdelen patiëntflyers bij ingang
  • 8.00 uur Actiecomité maakt rondje rond afdelingen Uitdelen actiemateriaal (zoals kledingstickers) en collega’s motiveren om mee te doen.
  • 9.30 uur tot 10.15 uur Gezamenlijke aftrap (omdat iedereen ‘gewoon’ aan het werk is, kun je dit een werkoverleg noemen). Regel geluidsversterking als het kan (via de vakbonden).  Welkom door voorzitter actiecomité  Speeches van vakbondsbestuurders  Eventueel een lied door collega’s of iets anders ludieks
  • 11.00 uur tot 12.00 uur Het is (bloed) druk Gratis bloeddrukmeten in de hal
  • 15.30 uur Knuffelspreekuur Kinderen kunnen langskomen met vragen over hun beer, pop of andere knuffel.
  • 16.00 uur Bezoekuur Medewerkers gaan op bezoek bij patiënten in het ziekenhuis en maken een praatje.
  • Door de dag heen: Maak een post-it muur waar iedereen een ‘geeltje’ op kan plakken. Op die geeltjes kunnen collega’s bijvoorbeeld opschrijven waarom zij vinden dat ze een goede cao verdienen.  Maak een selfie-muur waar collega’s een foto van zichzelf kunnen maken met op de achtergrond bijvoorbeeld een leuke slogan, of een heleboel stickers met goede cao = goede zorg.

• Wanneer het programma klaar is, stuur dit dan door naar de contactpersonen bij de vakbonden.
  • Informeer alle collega’s door het bijvoorbeeld te plaatsen op het intranet of door het programma te printen en op te hangen in koffiekamers.

• Er een patiëntenflyer naar alle contactpersonen gestuurd die je aan patiënten/bezoekers kunt uitdelen of om op te hangen.
  • Het ziekenhuis is verantwoordelijk voor het afbellen van patiënten, maar het zijn wel collega’s die dit moeten doen. Natuurlijk zijn er ook patiënten die negatief reageren.
  • Zorg ervoor dat collega’s die patiënten afbellen voorzien zijn van de landelijke patiëntenflyer. Daarin staat goed uitgelegd waarom de acties nodig zijn.

Loop de dag voor de zondagsdienst het programma met het actiecomité door. Wie doet wat en wanneer?

• Zorg ervoor dat jullie op de actiedag herkenbaar zijn voor collega’s en patiënten.
  • Start de dag met een gezamenlijk moment.  Belt de pers? Bekijk de tips aan het einde van dit document.
  • Zorg voor opgeladen mobiele telefoons en neem opladers mee.
  • Zorg er altijd voor dat de patiëntveiligheid voorop staat. Grijp als actiecomité in als er twijfel ontstaat.

Bedank collega-actievoerders via bijvoorbeeld een intranetbericht. Geef als het kan specifieke aandacht aan collega’s die het door de zondagsdienst misschien drukker hebben gehad (SEH) of drukker krijgen door afspraken die verzet zijn.

Neemt de pers contact met jullie op?

• Belt er iemand van de pers? Vraag van welk medium hij of zij is, noteer dit. Vraag goed uit wat de media precies wil.
  • Twijfel je of het een goed idee is? Noteer de gegevens en overleg intern.
  • Je kunt altijd contact opnemen met de regiobestuurder voor advies.
  • In verband met eventuele komst van cameraploegen is het sowieso verstandig de afdeling communicatie van het ziekenhuis vooraf te informeren. De privacy van patiënten moet altijd gewaarborgd zijn. Er mag nooit zomaar gefilmd worden.

Contactgegevens regiobestuurders

Noord-Holland: cor.debeurs@fnv.nl