FNV Zorg & Welzijn ondertekent manifest de medewerker op 1

Samen strijden tegen hoge werkdruk en personeelstekort in de VVT

Door Redactie 1 december 2022

Om verdere kaalslag in de VVT (Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg) te voorkomen hebben vakbonden en werkgevers de handen ineen geslagen. Met het manifest ‘de medewerker op 1’ doen de partijen een oproep aan de overheid en andere stakeholders om de sector VVT weer aantrekkelijk te maken om in te werken.

Zorginfarct

Naast FNV Zorg & Welzijn ondertekenden Actiz, Zorgthuisnl, CNV Zorg & Welzijn, FBZ en NU’91 op 30 november het manifest. De partijen vinden dat de medewerker weer op 1 moet staan in de VVT. Hun doel is duidelijk. Bert de Haas, vakbondsbestuurder FNV: ‘Het is 5 over twaalf. We hebben al een zorginfarct. Als de overheid nu geen maatregelen neemt, dan is het tij niet meer keren.’

Hoge werkdruk

Bert de Haas kan nog wel meer punten opnoemen. De Haas: ‘De hoge werkdruk, oplopende personeelstekorten en werknemers die liever als zzp’er in de sector werken, omdat ze het anders niet volhouden. Dat is niet hoe we het moeten willen als samenleving.’

Meer geld

Het manifest bevat 8 punten die moeten zorgen voor de omslag. Zo moet er structureel meer geld van de overheid naar de VVT en moet het belastingstelsel zo op de schop dat meer werken ook echt loont. De Haas: ‘De lonen van werknemers in de VVT zijn structureel lager dan lonen in het bedrijfsleven. Om dat gelijk te trekken is ongeveer € 1 miljard nodig.’

Administratielast

Een ander belangrijk punt is het terugdringen van de administratieve lasten. De Haas: ‘Werk meer vanuit het vertrouwen van de professionals, stop met de overbodige administratie die niet nodig is voor het bieden van zorg.’

Hoe verder?

De overheid is nog niet van ons af. Dit is nog maar het startpunt. Jullie zullen zeker nog van ons horen. Wil je alle 8 punten lezen?

Download het manifest