FNV: Gemeenten die uit jeugdzorgoverleg stappen moeten zelf ook verantwoordelijkheid nemen

Sander Wageman
Door Sander Wageman 13 januari 2022

Dat gemeenten vandaag uit het samenwerkingsverband met het Rijk over de hervorming van de Jeugdzorg stappen, is volgens FNV Jeugdzorg begrijpelijk. Dat het Rijk juist nu wil bezuinigingen op een sector die de afgelopen jaren volledig is ingestort, was eerder ook al reden voor FNV-kaderleden om uit die zogeheten Hervormingstafel te stappen.

Bestuurder FNV Jeugdzorg Maaike van der Aar: ‘Goed dat de gemeenten nu ook tot dat besef komen, maar het betekent geenszins dat zij zelf geen enkele verantwoordelijkheid meer hebben.’

Geen heil in hervormen én bezuinigingen

Dat een meerderheid van de Nederlandse gemeenten geen heil ziet in hervormingen waarbij er tegelijktijdig een half miljard euro bezuinigd wordt, is volgens FNV een duidelijk signaal richting de nieuwe staatsecretaris. Maar de vakbond wijst de gemeenten zelf ook op hun verantwoordelijkheid. Afgelopen maanden bleek namelijk dat gemeenten massaal miljoenen van het Rijk die bestemd zijn voor Jeugdzorg aan andere zaken uit willen geven.

Geld gaat lang niet altijd naar Jeugdzorg

Van der Aar: ‘‘FNV strijdt niet voor geld in het gemeentefonds, maar voor geld voor het vullen van tekorten in de daadwerkelijke jeugdzorg. Dat zijn dus medewerkers, scholing, innovatie en ontwikkeling en (alle vormen van) gezinnen. Dat het eerdere toegezegde geld voor jeugdzorg lang niet altijd naar jeugdzorg gaat zocht NOS eerder uit. Ondertussen staan medewerkers sinds 2020 op de nullijn en wordt er niet gewerkt aan vermindering van werkdruk en administratie. Gevolg is verzuim, verloop, en dus wachtlijsten en zelfs code zwart.’

Massaal protest

Het uiteenvallen van de Hervormingstafel is wat FNV betreft alles behalve reden om met de handen over elkaar toe te zien hoe de sector verder aftakelt. FNV organiseert daarom op 15 maart een massaal protest tegen de voorgenomen bezuinigingen op de Jeugdzorg.