Twee cao's in de kinderopvang

Wat betekent dat voor jou?

Door Redactie 8 oktober 2021

Op dit moment zijn er in binnen de kinderopvang twee cao’s waar je als medewerker mee te maken kan krijgen. Beide cao’s zijn niet door de FNV getekend en nog niet Algemeen Verbindend Verklaard. Wat betekent dit voor jou?

Staking kinderopvang

Foto: Martijn Beekman

Verandering van de arbeidsvoorwaarden

Door deze situatie krijgen medewerkers in sommige gevallen te maken met een verandering van de arbeidsvoorwaarden. Afhankelijk van je contract heb je recht op het behouden van je arbeidsvoorwaarden zoals die waren voordat de cao’s getekend werden door de andere bonden en werkgeversorganisaties. Dit heeft te maken met het feit dat jouw vakbond geen deelnemer is in die nieuwe cao’s.

Werkgevers die lid zijn van de BK of de BMK

Werkgevers die lid zijn van de Branche Kinderopvang (BK) of de Branche Maatschappelijke Kinderopvang (BMK) moeten de cao toepassen die met de Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV) is getekend. Deze werkgevers passen die cao ook toe op medewerkers die lid zijn van de FNV. Omdat hier in de meeste gevallen geen direct nadeel is voor medewerkers, hoef je niets te doen.

Werkgevers die lid zijn van de BVOK

Werkgevers die lid zijn van de Branche Vereniging Ondernemers Kinderopvang (BVOK) moeten de cao toepassen die met de Landelijke Belangen Vereniging (LBV) is getekend. Deze werkgevers passen die cao ook toe op medewerkers die lid zijn van de FNV, maar die kunnen daartegen bezwaar maken. Het kan voorkomen dat de werkgever jou daarom een nieuw contract aanbiedt. Omdat deze cao ook verslechteringen bevat, is het verstandig om bij twijfel hierover contact met ons op te nemen.

Hulp nodig?

Voor beide situaties geldt: staat er in je contract dat er een bepaalde cao van toepassing is en de werkgever past een andere cao toe? Dan kan je in veel gevallen eisen dat de cao in je contract blijft toegepast worden. Heb je hierbij hulp nodig, neem dan contact op via ons kinderopvang@fnv.nl.