Eerste staking kinderopvang op 1 juli in Noord-Holland

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 18 juni 2021

Medewerkers in de kinderopvang leggen op 1 juli voor het eerst het werk neer in de provincie Noord-Holland en in Flevoland ten zuiden van Lelystad. Ze staken omdat werkgevers geen goede afspraken willen maken over het verlagen van de hoge werkdruk.

Let op: je kunt jezelf alleen registreren als staker op de stakingsdag als je werkgever aangezegd is en de locatie bekend is!

Staking op 1 juli

Locatie: De Dam in Amsterdam.
Inschrijven: vanaf 10:00 uur
Podiumprogramma: vanaf 10:30 uur
Einde: uiterlijk om 13:00 uur

Daaropvolgende stakingen

De week daarna, op 6 en 8 juli, volgen de collega’s in Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland vanaf Lelystad en de plaatsen daarboven. In de week van 13 juli wordt in de regio midden gestaakt. Daarna gaat het estafettestokje door naar de overige regios’s. Op de stakingsdagen wordt voor ouders werkzaam in cruciale beroepen noodopvang geregeld. Het is twintig jaar geleden dat in de kinderopvang is gestaakt.

Aftrap landelijke actiedag vandaag

Vandaag trapte de FNV samen met ongeveer 100 aanwezige leden de acties af in Nieuwegein. Zij vertegenwoordigden daar ook collega’s uit de kinderopvang, buitenschoolse opvang en de voor- en vroegschoolse educatie (vve) die vandaag de opvang draaiende hielden. Op de actiedag is uiteindelijk besloten om niet - zoals eerder aangekondigd - al op 23 juni te beginnen met staken, zodat ouders langer de tijd hebben om zich te kunnen voorbereiden op de stakingen. De FNV maakt steeds minimaal 1 week voor aanvang van de stakingen kenbaar in welke regio dat zal zijn. Vanaf vandaag kunnen medewerkers zich digitaal registreren voor de stakingen.

Intimidatie van medewerkers

Debbie van Leiden, bestuurder FNV Kinderopvang: ‘De actiebereidheid is hoog, maar tegelijk ontvangt de FNV veel signalen van leden dat zij door hun directe werkgevers worden ge├»ntimideerd om vooral niet te gaan staken. Met het verlopen van het ultimatum aan de werkgevers ontstaat het recht voor alle medewerkers om te staken. Sommige organisaties sturen berichten rond dat medewerkers zich moeten melden bij hun leidinggevende als ze willen gaan staken. Maar dat mag helemaal niet. Werkgevers proberen op deze manier onder het onderkruipersbeding uit te komen. Zo kunnen ze andere mensen inhuren om toch het werk te gaan doen. De FNV zal in dit geval contact met de organisaties opnemen en indien nodig juridische stappen.’

Het ultimatum aan de werkgeverskoepels BK en BMK is afgelopen maandag 14 juni verlopen. Er werken 108.000 medewerkers in de sector Kinderopvang.