Heb jij nog steeds klachten na je besmetting met Covid-19?

FNV wil tegemoetkoming vanuit op te richten overheidsfonds

Door Redactie 15 maart 2021

Ruim 3600 leden deden in februari mee aan de Covid-19 enquête van FNV en KRO-NCRV’s tv-programma Pointer. De resultaten zijn opzienbarend. Van de zorgmedewerkers die in de eerste golf (maart-juni 2020) Covid-19 kregen, zegt 90% nog steeds klachten te hebben. Naast langdurige fysieke en mentale klachten, geeft ruim een kwart (27%) aan ook financiële schade te hebben of binnenkort te verwachten.

Covid-19 is erkende beroepsziekte

Sinds april 2020 is Covid-19 erkend als beroepsziekte door het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten. Bureau Beroepsziekten van vakbond FNV staat leden bij die door het werk een beroepsziekte hebben opgelopen en daardoor schade lijden. Tot nu hebben zich 35 leden gemeld na een coronabesmetting. De eerste aansprakelijkheidsstelling is onlangs verstuurd.

Denk je dat jij ook Covid-19 hebt opgelopen op het werk en heb je hier langdurige klachten of financiële schade door opgelopen? Lees hier hoe ons Bureau Beroepsziekten werkt.

Klik hier voor het aanmeldformulier van Bureau Beroepsziekten.
Algemene informatie over Covid-19 en werken in de zorg lees je hier.

Overheidsfonds

De FNV wil dat de overheid een fonds opent voor werknemers die op hun werk besmet zijn geraakt met corona en langere tijd klachten hebben. De FNV wil dat de tegemoetkoming vanuit het fonds vergelijkbaar kan zijn met de tegemoetkoming, zoals die er nu is voor OPS (schildersziekte) en asbestslachtoffers (mesothelioom en asbestose). Bij de hoogte van de tegemoetkoming kan gekeken worden naar verschillende gradaties van klachten en/of beperkingen met daaraan gekoppeld een bedrag dat tot maximaal 20.000 euro per slachtoffer kan oplopen. Inmiddels heeft de Minister Van Ark voor Medische Zorg en Sport positief gereageerd op ons voorstel voor een Covid-19 fonds.

Uitzending

De uitzending van Pointer (KRO-NCRV) over Covid-19 op de werkvloer was te zien op maandag 15 maart op NPO2. Bekijk de uitzending hier terug.

In deze infographic staan de belangrijkste cijfers overzichtelijk op een rijtje.