Nieuwe cao Kinderopvang: dit is de inzet!

Door Redactie 2 februari 2021

We hebben een bijzonder jaar achter de rug. Een jaar waarbij we een mooi resultaat hebben neergezet voor de cao Kinderopvang en vervolgens door corona keihard geconfronteerd zijn met het belang van een goede kinderopvang. Dat kinderopvang een grote rol speelt in onze maatschappij is nu niet alleen voor ons duidelijk, maar zeker ook voor de ouders die er gebruik van maken.

Spelen-tijdens-kinderopvang

Nieuwe cao

Op 1 juli 2021 loopt de cao Kinderopvang af. Wij hebben meer dan 3.000 medewerkers geraadpleegd en voor de nieuwe cao zetten we vooral in op waardering. Zowel voor de pedagogisch medewerkers als de andere medewerkers in de kinderopvang. Want kinderen verdienen alle aandacht en jij verdient meer waardering! De inzet hebben wij op vijf onderdelen gezet.

1. Een cao met een looptijd van één jaar

De looptijd is dan dus van 1 juli 2021 tot en met 30 juni 2022. Een langere looptijd is niet onbespreekbaar. De onderstaande voorstellen zijn voorstellen voor een éénjarige cao.

2. Waardering

Werknemers in de kinderopvang willen zich, zoals iedere werknemer binnen Zorg & Welzijn, gewaardeerd voelen. Dat kan op verschillende manieren. Onder andere door een goede financiële vergoeding te geven, zodat de werknemers ook daadwerkelijk vergroting van de koopkracht ervaren.

Wij stellen hierbij voor een structurele verhoging van 5%. Deze verhoging kan dan gebruikt worden voor de volgende drie onderdelen in de cao:

• Structurele loonsverhoging
  • Eindejaarsuitkering verhogen
  • Vergoeding voor stand-by

3. Kwaliteit

Kinderopvang is trots op de kwaliteit die geleverd wordt door pedagogisch medewerkers. Om een goede kwaliteit te leveren is het van belang dat de bestaande regels in acht genomen worden. Dit heeft echter een weerslag op de medewerkers, doordat de werkdruk hierdoor hoger wordt. Hieronder een aantal voorstellen om de kwaliteit te vergroten of te handhaven, maar de werkdruk voor de medewerkers te verlagen, waarmee de kinderen meer aandacht kunnen krijgen en depedagogisch medewerkers nog beter hun werk kunnen uitoefenen:

• Kleinere groepen
  • Groepshulp
  • Meer niet-groep gebonden uren
  • Verplicht toepassen
  • Functiedifferentiatie

4. Werk-privé balans

Voor medewerkers is een goede balans tussen werk en privé van groot belang. Zeker als je in een zwaar beroep als de kinderopvang werkt. Om deze reden is de balans heel belangrijk, waarbij deze nu nog teveel gevoeld wordt als disbalans en te weinig als privétijd. Om hier meer balans in te krijgen stellen wij hieronder een aantal mogelijkheden voor:

• Afschaffen JUS
  • Aanpassen buitengewoon verlof regeling
  • Meer vakantie
  • Geen beschikbaarheidsdag

5. Toekomst

• Verbeterde levensfasebudget
  • Eerder stoppen met werken
  • Generatiepact

Doe mee!

Dat wil jij toch ook? Doe daarom mee! Laat zien dat je het hier mee eens bent door een kader toe te voegen aan je profielfoto op Facebook. Samen staan we sterk! Want hoe meer mensen meedoen, hoe duidelijker het signaal naar de werkgevers. De komende tijd vertellen we je meer over de onderwerpen en de cao-onderhandelingen, dus hou onze social media in de gaten! #kovooreengoedecao #daarwordenweallemaalbetervan

Mijn profielfotokader aanpassen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.