Cao Sanquin: jij bepaalt!

Stem uiterlijk 27 december op het onderhandelingsresultaat

Door Redactie 10 december 2020

Er is eindelijk een onderhandelingsresultaat bij Sanquin. Twee maanden geleden hebben jullie ons laten weten dat we moeten proberen tóch tot een tussen-cao te komen met de werkgever, zodat in januari 2021 verder onderhandeld worden over de resterende punten uit de cao-Ziekenhuizen. Uiteindelijk is het gelukt met Sanquin afspraken te maken waarbij de werknemers over 2019 en 2020 er in inkomen toch op vooruit gaan.

Stem uiterlijk 27 november voor jouw nieuwe cao Sanquin

Het onderhandelingsresultaat

Kort samengevat ziet het resultaat er als volgt uit:

• Looptijd: 1 april 2019 tot 31 december 2020. In januari 2021 onderhandelen we verder over de resterende punten (zoals de inkomensverbeteringen en looptijd) uit het cao-resultaat bij de ziekenhuizen 2019-2021.
  • 2,75% Structuele loonsverhoging met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020
  • Eenmalige uitkering van 650 euro bruto over 2019, naar rato van de omvang van het dienstverband. Dus op voltijdbasis 650 euro.
  • De werknemers betalen niet langer 50% van de pensioenpremie, maar 45% per 1 januari 2021. Dus 5% minder pensioenpremie. Het is niet mogelijk om deze regeling met terugwerkende kracht in te voeren en daarom ontvangt elke werknemer over 2020 -ongeacht de omvang van het dienstverband-  hiervoor een eenmalige compensatie van 350 euro bruto.
  •  Het Individueel OntwikkelingsBudget IOB wordt met 500 euro verhoogd, van 1500 naar 2000 euro netto per drie jaar, ongeacht de omvang van het dienstverband. Bovendien krijgt elke werknemer meer zeggenschap en verantwoordelijkheid voor de besteding van zijn/haar IOB. Zo is er meer ruimte gekomen voor besteding van het IOB, en is de koppeling van IOB met het werk geen vereiste meer. Artikel 3.2.18 van de cao Sanquin wordt vervangen door de tekst in de bijlage.

Gezien de huidige situatie van Sanquin is dit het onderste uit de kan. Een tussen-cao zonder verslechteringen voor werknemers en toch verbeteringen zoals een redelijke loonsverhoging en een uitbreiding van het IOB. Het is nu aan jullie om hierover je stem uit te brengen.

Breng je stem uit tot uiterlijk 27 december

Je hebt tot uiterlijk zondag 27 december om je stem uit te brengen. Roep collega’s op die (nog) geen lid zijn om hun mening te geven. Die mening is bedoeld voor onze beeldvorming, maar telt niet mee in de besluitvorming. Want voor alle duidelijkheid, alleen de stemmen van FNV- en CNV-leden tellen mee voor de vraag of de vakbonden akkoord kunnen gaan met deze tussen-cao.Stem en geef aan of je voor of tegen dit onderhandelingsresultaat bent.

Stem

Alleen stem van leden geldt

Wil een collega dat zijn stem toch meetelt, dan kan dat door gelijk lid te worden. In dat geval telt zijn/haar stem nog mee voor het eindresultaat. Nodig hem/ haar uit om ook lid te worden en verdien een tientje.