Tweede filmpje #eentienvoordezorg online

Anique Landzaad aan het woord

Door Redactie 28 augustus 2020

“Zo’n vijftig procent van de zorgmedewerkers heeft wel eens overwogen de zorg te verlaten. Ik maak me daar grote zorgen over, want hoe gaan we de kwaliteit van zorg waarborgen als er steeds meer mensen uitstromen?” Dat zegt verpleegkundige Anique Landzaad in het tweede filmpje van de campagne #een10voordezorg, een initiatief van FNV Zorg & Welzijn, FBZ en CNV Zorg & Welzijn.

Uitstroom zorg neem nog steeds toe

Cijfers van het CBS lieten deze week zien dat de uitstroom in de zorg nog altijd toeneemt. FNV Zorg & Welzijn, FBZ en CNV – de drie grootste vakbonden in de zorgsector – maken zich daar grote zorgen over en vinden dat er iets moet gebeuren om te voorkomen dat zorgmedewerkers de zorg massaal verlaten. Ze pleiten in de campagne #een10voordezorg voor structureel betere arbeidsvoorwaarden.

In korte filmpjes vertellen diverse zorgmedewerkers de komende weken wat hun vak zo mooi maakt, maar ook waarom hun vak onder druk staat. Het tweede filmpje met Anique is nu online te zien op YouTube-kanaal #een10voordezorg.

Deel je zorgen op social media!

FNV Zorg & Welzijn, FBZ en CNV Zorg & Welzijn roepen medewerkers in de zorg op aan te haken bij de campagne en de filmpjes te delen óf zelf een vlogje te maken met de hashtag #een10voordezorg. Hoe meer mensen hun zorgen uiten, hoe duidelijker het wordt dat politiek Den Haag het niet kan afdoen met zoethoudertjes als een eenmalige bonus. Er moet volgens de bonden structureel iets gebeuren om de werkdruk en personeelstekorten aan te pakken.