2,25 miljard nodig voor verhoging lonen en vermindering werkdruk in zorg

portret José Kager
Door José Kager 12 mei 2021

De FNV vindt het positief dat er in het SER-advies “Aan de slag voor de zorg, een actieagenda voor de zorgarbeidsmarkt” wordt aangegeven dat de lonen in de zorg omhoog moeten. Er wordt ook geconstateerd dat de zorg achterloopt op de marktsectoren en andere publieke sectoren. De FNV vindt het hoog tijd om te investeren in de mensen in de zorg, en wil daar ook graag een concreet bedrag bij noemen.

Vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Het advies is een goed en breed gedragen stap in de goede richting. Het geeft aan dat de moties die in 2020 door de Tweede Kamerleden zijn ingediend, maar verworpen zijn, terecht waren. Voor het aantrekkelijker maken van het werk op de werkvloer – ik heb het dus niet over de managers en de top- is er 2,25 miljard euro nodig. Voor beloning tenminste 1,5 miljard euro en voor vermindering van de werkdruk 0,75 miljard euro. Alleen dan geeft de overheid uiting aan echte waardering en concretiseert de politiek het applaus. De minister kan dit advies nu niet naast zich neerleggen.’

Zie hier SER- persbericht