Afspraken corona-overeenkomst Jeugdzorg een feit

Door Redactie 29 juni 2020

De leden van vakbonden FNV, CNV en FBZ hebben met grote meerderheid ingestemd met de afspraken in de corona-overeenkomst die begin juni werd bereikt met Jeugdzorg Nederland. De achterban van de werkgeversorganisatie stemde met de kleinst mogelijke meerderheid in. Ondanks de minimale instemming zijn de afspraken een feit.

Wij betreuren het zeer dat werkgevers niet in groten getale de afspraken in het protocol hebben omarmd. Wij hebben ons tijdens de onderhandelingen uiterst coƶperatief opgesteld en de situatie van werkgevers is vergaand meegewogen. Maar er is ook sprake van een extreme inzet van werknemers in de jeugdzorg in coronatijd. Dit vraagt om regelingen die gezond en veilig werken garanderen en om eerlijke financiƫle regelingen.

Hoe zit het met de reiskostenvergoeding?

De meeste vragen en opmerkingen die wij kregen gingen over de reiskostenvergoeding. We leggen deze graag uit:

• De verschillen tussen mensen met vaste vergoeding en variabele vergoeding waren er al voor het protocol. Die afspraken zijn binnen de organisatie vastgelegd met de ondernemingsraad. Dat moeten zij doen, want zo staat dat in de cao. Dit kunnen we niet veranderen in het protocol. Deze ongelijkheid zal wat ons betreft wel onderdeel worden van de gesprekken rondom de cao.
  • De regeling vaste reiskostenvergoeding is van overheidswege verlengd in coronatijd. Wij gaan vanzelfsprekend niet negatief afwijken waar medewerkers van overheidswege recht op hebben.
  • De mensen die variabele reiskostenvergoeding krijgen, krijgen deze nu ook als zij reizen.

Feitelijk verandert er omtrent de reiskostenvergoeding dus niets aan de reguliere situatie. Dat is ons inziens te rechtvaardigen, omdat de gemeente jouw organisatie doorbetaalt. Jouw werkgever leidt hiermee dus geen verlies.

Meld het niet nakomen van het protocol

Mocht het zo zijn dat jouw werkgever de afspraken uit dit protocol niet respecteert, dan roepen we je op om dat te melden bij ons Contactcenter. Dit zal dan door ons worden besproken met werkgevers en/ of Jeugdzorg Nederland, met als doel tot een oplossing te komen.