Nieuw sociaal plan voor medewerkers peuterspeelzaal

Je kunt nu stemmen over dit plan

Door Redactie 20 februari 2020

Medewerkers van peuterspeelzalen gaan van cao Sociaal Werk over naar cao Kinderopvang. Het sociale plan dat er lag is afgekeurd door 85% van de leden die hebben gestemd. Om je er zo min mogelijk op achteruit te laten gaan bij de overgang naar cao Kinderopvang, heb je wel echt een sociaal plan nodig. Maar dan wel een plan dat beter past bij jouw eisen. En dank zij jouw hulp is dat er nu!

Waarom is er een sociaal plan nodig?

Het sociaal plan zorgt ervoor dat de rechten die jij hebt onder cao Sociaal Werk, zoveel mogelijk hetzelfde blijven bij een wijziging. En die wijziging komt komend jaar, als je overgaat naar cao Kinderopvang (harmonisatie peuterspeelzaal/kinderopvang). Tijdens de onderhandelingen voor de nieuwe cao Kinderopvang hadden wij al aangegeven dat jij niet akkoord ging met het eerste sociaal plan. En dat werkgevers snel met een beter voorstel moesten komen.

Dankzij jouw inzet is er nu een beter sociaal plan

Je collega's en jij zijn tijdens de cao-onderhandelingen aanwezig geweest om te laten zien wat jullie wèl belangrijk vinden. En daar is naar geluisterd. Bekijk het nieuwe sociaal plan (pdf) voor de harmonisatie peuterspeelzalen en kinderopvang.

Breng je stem uit

Heb je nog vragen?

Kom dan naar onze informatiebijeenkomst op woensdag 18 maart om 16:00 uur in het Centraal Vakbondshuis in Utrecht (Hertogswetering 159). Stuur om je aan te melden een e-mail o.v.v. Bijeenkomst Peuterspeelzalen naar kinderopvang@fnv.nl. Vermeld daarin je naam en je FNV-lidnummer, of postcode en huisnummer.

Redenen om het eerste sociaal plan af te wijzen

Dit zijn de belangrijkste redenen die zijn genoemd door FNV-leden:

• Ik voel me niet genoeg gehoord.
  • Ik ben niet blij met de stilstand van mijn salaris tot het weer gelijk loopt met dat van cao Kinderopvang.
  • En een aantal hebben aangegeven de eindejaarstuitkering (13e maand) te willen houden.

Wat is er nu anders in het nieuwe plan?

• In de cao Kinderopvang hebben wij afgesproken dat er een eindejaarsuitkering komt in 2020 van 2%. Deze eindejaarsuitkering wordt in 2020 niet van de toeslagen afgehaald en ook aan je uitbetaald.
  • Er moet een goede beschrijving komen van de taken van peuterspeelzaalmedewerkers die met geïndiceerde kinderen werken. Daar moet ook in staan wat voor loon daarbij hoort. De cao-partijen gaan naar deze functiedifferentiatie kijken.
  • Werk je nu nog bij een peuterspeel? Dan tellen de jaren bij je huidige werkgever nu ook mee voor de opbouw van de jubileumgratificatie.

Wij weten dat niet aan al jullie wensen is voldaan en dat stilstand ook achteruitgang is. Maar met dit sociaal plan hebben wij echt het hoogst haalbare gerealiseerd. Wij adviseren je dan ook om hier mee in te stemmen.

Breng je stem uit

Meepraten

Wil je meepraten over de functiedifferentiatie? Meld je aan via kinderopvang@fnv.nl. Vermeld je naam en je FNV-lidnummer. Wij nemen dan contact met je op. In deze werkgroep kunnen maximaal 25 medewerkers meedoen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.