Zo werkt de jaarurensystematiek in de Gehandicaptenzorg

Lees de brochure Flexibiliteit en inzetbaarheid

Door Redactie 3 februari 2020

Jij zoekt balans tussen werk en privé. Het liefst werk je op vaste dagen, volgens een rooster dat je ruim op tijd krijgt. Je werkgever zoekt mogelijkheden om jou en je collega’s zo flexibel mogelijk in te zetten. Want de behoeften van cliënten aan zorg en begeleiding zijn verschillend. Dat vraagt om variaties in roostering. Om te voorkomen dat jij alleen flexibel wordt ingeroosterd, zijn in je cao afspraken gemaakt over de jaarurensystematiek.

Zo werkt de urensystematiek in de Gehandicaptenzorg

Jaarurensystematiek

Met de jaarurensystematiek (JUS) is het mogelijk om pieken en dalen in het werk op te vangen. Maar je werkgever moet zich wel aan bepaalde regels houden. Hij moet bijvoorbeeld rekening houden met wetgeving en cao-afspraken over arbeids- en rusttijden. En ook met de individuele afspraken die hij met jou heeft gemaakt.

Hoe zit het jaarurensysteem in elkaar?

Het jaarurensysteem is gebaseerd op een fulltime werkweek van 36 uur. Het aantal uren per jaar dat je dan moet werken is 1878. Dat zijn je netto-uren. De verdeling van je netto-uren en vakantie-uren moeten goed verdeeld zijn over het jaar en moeten worden vastgelegd.

Werk je parttime? Dan kun je met je deeltijdpercentage jouw jaaruren uitrekenen. Werk je bijvoorbeeld 50%? Dan doe je 0,5 x 1878 = 939 uur. Haal daar je vakantie-uren, betaald verlof-, feest- en gedenkdaguren af. Dan krijg je het netto aantal uren dat je moet werken.

Salaris, min-en plusuren en ziekte

In de urensystematiek zijn ook afspraken gemaakt over min- en plusuren, salaris en ziekte.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.