Meldpunt stagemisbruik is uitgebreid voor hele sector zorg & welzijn

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 25 november 2019

De meldingen blijven komen op het meldpunt www.fnv.nl/stagemisbruik van FNV Zorg & Welzijn. Op dit moment staat de teller op 290 meldingen. Daarom heeft de vakbond besloten het meldpunt langer open te laten én uit te breiden voor de hele sector zorg & welzijn.

Op het meldpunt kunnen leerlingen, stagiairs en medewerkers in de kinderopvang, gehandicaptenzorg en verpleeg- & verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) sinds 3 november hun ervaringen delen. Oorspronkelijk zou het meldpunt maandag 25 november sluiten, maar het blijft nu mogelijk om tot maandag 6 januari misstanden te melden. Ook voor alle leerlingen, stagiairs en werknemers in de rest van de sector, zoals in de ziekenhuizen, jeugdzorg, kraamzorg en geestelijke gezondheidszorg.

’De meldingen die we tot nu toe hebben ontvangen, gaan vooral over leerlingen die geen tot weinig begeleiding krijgen, als volledige werkkracht worden ingezet en handelingen moeten verrichten waartoe ze nog niet bevoegd zijn’, zegt Cor de Beurs, zorgbestuurder bij de FNV. ‘Ondanks de enorme personeelstekorten in de zorg, mag het natuurlijk niet gebeuren dat leerlingen en stagiairs als volledige werkkracht worden ingezet. Zij moeten boven de personeelssterkte staan, omdat zij het vak nog moeten leren. En moeten daarbij deskundige begeleiding krijgen. Het kan dus nooit zo zijn dat zij ineens verantwoordelijk worden gesteld voor de zorg van een (soms grote) groep patiĆ«nten of bewoners, want zij zijn daar nog helemaal niet toe bevoegd. Met alle mogelijke gevaren voor veiligheid en gezondheid.’

De meldingen die in de eerste drie weken zijn binnen gekomen, worden op korte termijn al bestudeerd. De vakbond wil met werkgevers in gesprek en geconstateerde misstanden oplossen.