Grote meerderheid FNV-leden stemt voor nieuwe cao gehandicaptenzorg

Door Redactie 16 oktober 2019

Jullie zijn akkoord! De leden van FNV Zorg & Welzijn mochten hun stem uitbrengen over het onderhandelaarsakkoord voor een nieuwe cao gehandicaptenzorg en maar liefst 95% heeft vóór gestemd. Daarom is de nieuwe cao bijna een feit. Aan het einde van de maand weten we zeker of je salaris met 7,83% omhoog gaat en het recht op onbereikbaar zijn voor je werk definitief in de cao wordt opgenomen.

Andere bonden en werkgevers

Wij zijn blij dat jij en je collega’s zo positief zijn over het onderhandelingsakkoord. Maar nog niet alle bonden hebben al een uitslag van hun stemming. Ook de uitslag van de stemming bij de werkgevers is nog niet afgerond. Uiterlijk eind oktober verwachten we die binnen te krijgen. Dan weten we dus of een nieuwe cao gehandicaptenzorg namens alle partijen een feit is.

Wat zijn de afspraken?

Maar er staat uiteraard meer in de cao. Onderstaand de belangrijkste punten:

• Deze cao geldt van 1 april 2019 tot 1 oktober 2021
  • Je krijgt een structurele salarisverhoging van 7,83%
  • Je hebt het volste recht om onbereikbaar te zijn voor je werk als je niet aan het werk bent. Vrij = vrij!
  • Er zijn betere afspraken om de hoge werkdruk aan te pakken
  • Je moet voor 100% van je contracturen ingeroosterd worden. Om dit toe te lichten worden er voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd.
  • Vanaf je 57e kun je niet meer worden verplicht tot het draaien van de slaapdiensten
  • We gaan verder onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om medewerkers in de gehandicaptenzorg eerder te kunnen laten stoppen met werken. Hierbij houden we rekening met de afspraken uit het pensioenakkoord.
  • Als je gedurende 1 jaar gemiddeld 10% meer dan je aantal contracturen hebt gewerkt, moet de werkgever je een contract voor meer uren aanbieden. Je hoeft hier dus niet meer zelf om te vragen.

Lees het hele onderhandelaarsakkoord

Maak een collega lid!

Ben jij tevreden over de uitkomsten van deze cao? Of ben je minder tevreden en had je juist betere afspraken in de cao verwacht? Tot welke groep je ook behoort, één ding is zeker: samen staan we sterker en alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat de situatie op je werk verbetert! Maak daarom ook je collega lid.