Zorgclub Evean willigt eisen 4000 personeelsleden in

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 22 augustus 2019

De acties van de 4000 personeelsleden van zorgorganisatie Evean hebben groot succes gehad. FNV heeft samen met kaderleden en de or alle eisen ingewilligd gekregen. Naast een doorbetaalde koffiepauze van bijna 15 minuten, wordt ook een 8-urige werkdag de regel. Ook krijgen de medewerkers een vaste roostervrije dag ongeacht de tijd dat iemand bij Evean werkt.

Verbetering balans werk-privé

Saskia van de Vate, kaderlid van de FNV: ‘Ik ben blij dat we, door samen als collega’s op te trekken, een vaste roostervrije dag hebben afgesproken. Dat is een verbetering in de privé-werkbalans waardoor wij ook kunnen bijkomen van ons intensieve werk. Daarmee verbetert ook de kwaliteit van zorg voor onze cliënten die wij dan kunnen leveren. En dat is heel belangrijk. Daarom doen wij dit werk!’

Win-winsituatie

Armine Kowsari, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘De doorbetaalde koffie- en theepauze waar iedere medewerker recht op heeft, levert Evean ook wat op. Denk aan minder stress en plezieriger je werkdag doorkomen. Ook de 8-urige werkdag wordt nu de regel bij Evean! Dat betekent dat je als medewerker gewoon weer tijd hebt voor je privézaken; je kinderen, eten koken noem maar op. Daarnaast hebben we gepleit voor de mogelijkheid de contracturen te verhogen. Dat geeft medewerkers inkomenszekerheid en daarmee bestaanszekerheid. Ook hierin gaat de directie van Evean mee.’

Inhaalslag in communicatie

Daarnaast is toegezegd dat de teamoverleggen van de medewerkers nu gewoon worden doorbetaald. Samen met de or spreekt de FNV in het najaar weer met de directie van Evean. Dan wordt geëvalueerd of de nu afgesproken maatregelen ook zijn ingevoerd. Een ander groot probleem is de cultuur binnen de organisatie. Door betere arbeidsomstandigheden te bevechten, is de hoop op termijn ook de zwijg- en angstcultuur binnen het bedrijf te doorbreken. Evean is bezig met een inhaalslag om de communicatie op de werkvloer te verbeteren.