Onderbetaling assistent-begeleiders bij de Trans wordt aangepakt

Door Redactie 26 juli 2019

Na bijna een jaar actie te hebben gevoerd tegen de onderbetaling van assistent-begeleiders bij de Trans, instelling voor gehandicaptenzorg in Drenthe, is er resultaat geboekt. De assistent-begeleiders worden met terugwerkende kracht tot 1 augustus 2018 in een hogere schaal gezet.

gehandicaptenzorg

De actievoerders zijn blij met dit resultaat, maar nog niet tevreden.

Bij de Trans werken ongeveer 300 assistent-begeleiders die ingeschaald zijn in een te lage salarisschaal. Een salarisschaal die bedoeld is voor zorgassistenten die vooral licht huishoudelijk werk doen en cliënten helpen bij wassen, aankleden e.d. en niet voor begeleidingswerkzaamheden.

Dat betekent dat de assistent-begeleiders bij de Trans onderbetaald worden, soms al twintig jaar lang.

Er is naar ons geluisterd

Assistent-begeleider en actief FNV-lid Karin Koops: Wij vinden het een mooi resultaat! De Trans erkent dat wij te laag zijn ingeschaald en heeft dit recht gezet. Er is naar ons geluisterd, dat doet goed! Over de compensatie zouden we ook blij willen zijn. Maar daarover zijn we nog in gesprek."

Haar collega Gea Ossel, ook actief in het actiecomité van de FNV, vult aan: ‘In september 2018 hebben we al aangegeven dat er tenminste vijf jaar moet worden nabetaald. Daar houden we nog steeds aan vast. Dat hebben we de directie ook laten weten.’

Functiehuis geactualiseerd

Daarnaast speelt er nog een andere kwestie. Veel assistent-begeleiders werken feitelijk als begeleider en zouden dus in een nog hogere schaal thuishoren. ‘Ook dit hebben we aangekaart bij de directie. We hebben in elk geval bereikt dat het functiehuis nu geactualiseerd gaat worden. Maar deze groep loopt dus al jarenlang nog meer salaris mis’, aldus Gea.

Karin: ‘Als actiecomité blijven we doorgaan tot iedereen in de juiste schaal is ingeschaald én een goede nabetaling heeft gekregen. Samen staan we sterk, dat blijkt nu maar weer. We gaan door!’