Cao-overleg Apotheken opgeschort

Bonden en werkgevers trekken samen op tegen verzekeraars

Door Redactie 19 juli 2019

Samen hebben vakbonden FNV Zorg & Welzijn en CNV en werkgevers Associatie van Ketenapotheken (ASKA) en Vereniging van Zelfstandige Apothekers (VZA) besloten het cao-overleg stil te leggen. Het overleg was goed, maar er was domweg niet genoeg geld voor loonontwikkeling. En die schuld ligt bij de verzekeraars. Daarom wordt nu overlegd of de werkgever en wij de krachten kunnen bundelen zodat verzekeraars meer OVA-ruimte opnemen in hun tarieven.

Wat is OVA-ruimte?

De ontwikkelingen van het loon wordt grotendeels bepaald door geld dat verzekeraars beschikbaar stellen aan de apotheek-branche. De hoeveelheid geld wordt bepaald door het zogenaamde OVA percentage: de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling. Dit is het percentage waarmee de personeelskosten geïndexeerd moeten worden. De verzekeraars moeten de OVA-ruimte opnemen in hun tarieven.

Maar op dit moment doen de verzekeraars dat niet. Hierdoor kan de werkgever niet meer loon bieden en ga jij er dus niets op vooruit.

Hoe nu verder?

De werkgevers en wij gaan nu overleggen om te kijken welke acties we kunnen ondernemen. Hierbij worden juridische stappen niet uitgesloten.