Loonbod voor cao Gehandicaptenzorg zwaar onvoldoende

Door Redactie 07 juni 2019

FNV Zorg & Welzijn vindt het loonbod van gemiddeld 2,25 % per jaar voor de gehandicaptenzorg zwaar onvoldoende. De bond kwam 6 juni teleurgesteld uit het overleg met de werkgeversorganisatie Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN). Onderhandelaar Karim Skalli van FNV Zorg & Welzijn heeft de VGN laten weten dat de medewerkers in de gehandicaptenzorg echt meer loon verdienen.

‘Door de hoge inflatie zijn onze boodschappen en andere lasten dit jaar al 2,9% duurder geworden. Dit magere bod kun je dus een loondaling noemen’, vindt lid Kim Baudewijns, werkzaam in de gehandicaptenzorg. Voorstellen van de werkgevers om de duurzame inzetbaarheid te verbeteren waren nog niet eens uitgewerkt.

Geen contact met de werkvloer

Wel heeft VGN voorgesteld te willen praten over aanpassing van de huidige onregelmatigheidstoeslag (ORT). Probleem is alleen dat de VGN op een totaal andere manier naar problemen in de GHZ kijkt dan de werknemers. Ze hebben geen contact meer met de werkvloer vindt FNV-lid Roger van Heeswijk, werkzaam in de gehandicaptenzorg. ‘Want waarom zou je onze ORT-regeling willen aanpassen, terwijl we juist met een dringend personeelstekort kampen?’

Personeelstekort

Het tekort aan werknemers in de gehandicaptenzorg is nijpend. De instroom gaat niet hard genoeg om alle vacatures te vullen en de uitstroom is met 10% gestegen. Tegelijkertijd vergrijst de gehandicaptenzorg steeds sneller omdat een grote groep mensen jonger dan 40 jaar (65%) vertrekt. In plaats van deze negatieve trend te stoppen, komt VGN met een bod dat geen oplossingen biedt voor deze problemen.

Mogelijke acties in zicht

Wij overleggen op dit moment met kaderleden over acties. Werkgevers moeten rekening houden met het feit dat een akkoord voor een nieuwe cao op de korte termijn niet gaat lukken. We vinden dat alle medewerkers in de gehandicaptenzorg een goede cao verdienen, het liefst deze zomer nog. Karim: ‘We gaan daarom samen met de andere bonden nog een ultieme poging doen. Bij het volgende cao-overleg zal er een concreet uitgewerkt bod van werknemers liggen.’

De beoogde cao Gehandicaptenzorg heeft een looptijd van 2 jaar en geldt voor 177.000 mensen.