Acties krijgen vorm na landelijk actieberaad ziekenhuizen

Van prikacties tot draaien van zondagsdiensten

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 03 juni 2019

Vandaag kwam het groot landelijk vakbondenactiecomité van ziekenhuismedewerkers bijeen, nadat eerder vandaag het cao-overleg tussen vakbonden in de zorg en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) klapte.

ziekenhuismedewerkers

Na maandenlange onderhandelingen deden de ziekenhuiswerkgevers een onacceptabel eindbod. Tijdens het actieoverleg dat enkele uren daarna plaatsvond, werden vandaag tot de eerste acties besloten. In de verschillende ziekenhuizen worden acties voorbereid, van handtekeningenacties en poortacties, tot het draaien van zondagsdiensten zoals het sluiten van operatiekamers, röntgenafdelingen, kort-verblijfafdelingen voor niet-spoedeisende zaken. Ook stiptheidsacties, het strikt volgen van werk- en dienstroosters, worden voorbereid.

Nog voor de zomer patiëntvriendelijke acties

Elise Merlijn, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘Voor de ziekenhuiswerknemers is het menens. Zij willen hun werkgever duidelijk maken dat ze een goede cao verdienen en zullen daarom nog vóór de zomer starten met het voeren van acties. Voornamelijk patiëntvriendelijke acties, maar er komen ook acties waar de patiënten wel wat van gaan merken. De eerste acties zullen nog eind deze maand plaats gaan vinden.'

Herman Lange, actief lid van FNV en werkzaam bij het Wilhelmina Ziekenhuis Assen: ‘Wij gaan voorbereidingen treffen om zondagsdiensten te gaan draaien op diverse afdelingen. Onder andere in mijn ziekenhuis. Dat betekent dat medewerkers op die afdelingen alleen spoedeisende zaken oppakken. Voor de rest zal het personeel hun diensten ergens anders aanbieden en ondersteunen op de patiëntenzorg. Meer handen aan het bed.’

Acties eventueel opschalen als nodig

Ook het draaien van stiptheidsacties staat in de planning als de NVZ niet een beter cao-bod komt. Dit betekent dat medewerkers hun werkzaamheden conform hun arbeidsovereenkomst verrichten en ze alle koffie-, lunch- en theepauzes nemen, zoals vermeld in hun rooster. Ziekenhuismedewerkers nemen zelden pauze, omdat hun werkdruk hoog is door budgetten en tekorten aan personeel. Overwerk zal dan ook niet meer worden verricht en het dienstenrooster mag tot 28 kalenderdagen voor aanvang niet meer worden gewijzigd. Tijdens zowel de zondagsdiensten als de stiptheidsacties, staat de patiëntveiligheid in alle gevallen voorop.

Beter salaris en behoud medewerkers

FNV Zorg & Welzijn wil een goede cao die waardering uitspreekt met onder andere een salarisverhoging van 5% in 2019. Tevens wil de vakbond dat medewerkers een extra toeslag op hun loon ontvangen wanneer er een beroep wordt gedaan op extra inspanning op korte termijn van medewerkers. Ook wil de vakbond goede afspraken over arbeids- en rusttijden en over instroom en behoud van medewerkers.

Er vallen ongeveer 200.000 ziekenhuismedewerkers onder de cao ziekenhuizen.