Werkgevers en bonden Gehandicaptenzorg niet gezamenlijk naar Den Haag

Uitkomst verkennende gesprekken biedt geen vertrouwen

Door Redactie 13 mei 2019

Gaan de bonden en werkgever Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) gezamenlijk optrekken richting Den Haag voor meer loon en betere arbeidsvoorwaarden? Dit was het onderwerp van gesprek tussen de VGN en de bonden tijdens het laatste overleg. In het kort: nee, een gezamenlijke route richting Den Haag komt er niet. Er is onvoldoende vertrouwen in het succes hiervan.

Verschil van mening over besteding geld

Wij vinden dat extra geld uit Den Haag simpelweg direct moet leiden tot extra salaris en verbetering van andere arbeidsvoorwaarden voor de werknemers in de Gehandicaptenzorg. Dit moet ook duidelijk benoemd worden richting politiek Den Haag. Het risico is anders dat het extra geld in allerlei andere ‘potjes’ terechtkomt en niet ten goede komt aan de werknemers in de gehandicaptenzorg.

De VGN kijkt hier helaas anders naar en wil deze boodschap niet uitdragen. Daarnaast verschillen we ook volledig van mening over de hoogte van het huidige loon en de loonontwikkeling van de afgelopen jaren.

In gesprek met kaderleden over vervolgstap

We blijven natuurlijk van mening dat VGN meer geld beschikbaar moet stellen om tot een goede, nieuwe cao Gehandicaptenzorg te komen.  Dat we niet samen naar Den Haag optrekken, verandert hier niets in. Maar de vraag is en blijft: hoe serieus wil VGN echt aan de slag om de problemen in de gehandicaptenzorg aan te pakken?

De VGN heeft laten weten op 6 juni met een bod te komen. Samen met onze kaderleden (Brancheadviesraad Gehandicaptenzorg) gaan we overwegen of doorpraten over een nieuwe cao wel zin heeft als VGN te weinig geld beschikbaar blijft stellen.