Cao-onderhandelingen GHZ gestart

Kick off actie op 5 maart

Door Redactie 11 maart 2019

Op 5 maart hebben 120 collega’s uit de Gehandicaptenzorg (GHZ) uit 35 instellingen duidelijk gemaakt dat er goede cao afspraken gemaakt moeten worden. Dit gebeurde bij de start van de cao-onderhandelingen met de werkgevers . Het zit jou en je collega's behoorlijk hoog; te weinig collega’s en altijd maar beschikbaar zijn. De rek is eruit!

Inzet FNV

Onze inzet voor jouw cao is tot stand gekomen door gesprekken met jou en je collega's op de werkvloer. Ook hebben velen de cao enquête ingevuld. Dit vormt de basis van de inzet voor een goede nieuwe cao GHZ. Deze inzet is in de vorm van puzzelstukken aan de vertegenwoordigers van de werkgevers overhandigd.  Dit zijn de belangrijkste punten:

• Inkomensverhoging van 5%;
  • Goed generatiebeleid;
  • Balans tussen werk en privé;
  • Voldoende collega’s op de werkvloer.

Inzet werkgevers

Ook de werkgevers hebben hoofdpunten opgesteld. Dit zijn:

• Er is in 2019 niet meer dan 2,8% aan financiële ruimte beschikbaar voor een nieuwe cao GHZ;
  • Onderzoek te doen naar een nieuwe vorm van onregelmatig werken inclusief onregelmatigheidstoeslag (ORT);
  • Schrappen uit de cao van het huidige garantierecht bij ontslag;
  • Het stimuleren van beleid op organisatieniveau.

De opstelling van de werkgevers is teleurstellend. De 2,8% ruimte is namelijk te klein om alle cao-afspraken (inclusief een salarisverhoging) te betalen. Bovendien moet het, wat ons betreft, juist gaan over de waarde van het werk die iedere medewerker in de GHZ verricht.

Bonden en VGN gezamenlijk naar Den Haag?

Linksom of rechtsom, de problemen in de GHZ moeten zo snel mogelijk worden opgelost. Ook al blijven werkgevers volhouden dat hier simpelweg te weinig geld voor beschikbaar is. Wij denken hier anders over. Blijven de werkgevers volhouden dat er te weinig geld beschikbaar is? Dan moeten ze ook bereid zijn op te trekken richting Den Haag om daar meer geld voor de GHZ op te halen. Wij zijn in ieder geval bereid deze weg gezamenlijk te bewandelen en hebben dit ook aan werkgevers voorgesteld. We zijn in afwachting van hun reactie.

Tot slot: samen aan de slag voor een betere cao GHZ!

Op 5 maart is ook nagedacht door de aanwezige medewerkers in de gehandicaptenzorg, over hoe zij hun collega’s in de instellingen informeren en betrekken tijdens de onderhandelingsperiode. Immers, de onderhandelingen zijn pas net gestart en het gaat om jouw cao. Je ontvangt snel bericht van de FNV bestuurder in jouw regio! Op 26 maart staat het volgende cao-overleg gepland. Natuurlijk houden we je op de hoogte van het verloop van dit overleg.

Bekijk de foto's van de actie op 5 maart.