Cao-onderhandelingen jeugdzorg meteen vastgelopen

Door Redactie 26 februari 2019

De cao onderhandelingen voor een nieuwe cao jeugdzorg zijn gestart. Helaas blijkt meteen dat wij niet tot onderhandeling over kunnen gaan omdat werkgevers constateren dat er onvoldoende financiële ruimte is. Werkgevers hebben op dit moment ook geen oplossing om tot die ruimte te komen. Op dit moment houden wij met de werkgevers crisisberaad over hoe we toch van start kunnen gaan met de onderhandelingen.

Al begin februari lieten we weten dat het er niet rooskleurig uitzag wat betreft de onderhandelingen. Maar wat zijn de hoofdpunten die we willen vastleggen in het overleg? Naast het salaris willen we met name inzetten op 3 thema’s: werkdruk, binden/boeien en branchevervaging. Daarnaast gaan we uit van een looptijd van 1 jaar, waarbij een langere looptijd niet onbespreekbaar is.

De hoofdpunten zijn:

• Salaris + 5% per 1 april 2019
  • Aanpakken van de werkdruk door voldoende mensen en middelen, tijd en ruimte voor innovatie en ontwikkeling, afschaffen van niet-bijdragende administratie en voldoende inkoop van jeugdhulp tegen een eerlijke prijs
  • Duurzame inzetbaarheid zodat iedereen gezond kan blijven werken en gezond zijn/haar pensioen haalt
  • Meer geld voor opleidingsbeleid en loopbaanbeleid
  • Flexibel kunnen omgaan met arbeidstijden, scholing/opleiding en verlofmogelijkheden door middel van de introductie van een individueel keuzebudget
  • Doordat het werkveld van de branche jeugdzorg aan het vervagen is, lopen steeds meer cao’s in elkaar over. Het is lastig om de verschillende cao’s goed van elkaar te onderscheiden. Daarom willen we tijdens de loop van deze cao om de tafel met alle belanghebbende cao-partijen. Zo kunnen we samen tot een oplossing komen en vaststellen welke branches er binnen jeugdhulp zijn.
  • Garantiebanen voor werknemers met een arbeidshandicap

Lees de volledige inzet in de ledenbrief (pdf)