‘Vlaaieractie’ bij telecomreus DELTA Fiber

Werknemers eisen goede cao en loonsverhoging

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 13 maart 2024

Geen flyeractie maar een vlaaieractie morgen bij telecomreus DELTA Fiber in Schiedam. Werknemers delen op Internationale Taartdag de typisch Limburgse lekkernij uit aan hun collega’s en vragen hen achter de eisen te gaan staan voor een goede cao met dito loonsverhoging.

FNV: Vlaaieractie bij DELTA Fiber

Felix Alejandro Perez, bestuurder voor de telecom bij FNV Zakelijke Dienstverlening: ‘Wij hebben inmiddels drie rondes onderhandeld met de werkgevers over een nieuwe cao, maar onze eisen liggen nog een flink eind uit elkaar. Met deze “vlaaieractie” halen we handtekeningen op bij het personeel en roepen we de mensen op om zich te laten horen voor goede afspraken in hun cao. Daarmee voeren we de druk weer wat verder op bij DELTA Fiber.'

Minstens 8,5% erbij en APC

De FNV eist namens de werknemers een cao voor een jaar (per 1 januari 2024) waarin de salarissen omhooggaan met 8,5%. Ook wil de vakbond dat de lonen vanaf januari volgend jaar meestijgen met de prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie). Verder een goede RVU-regeling voor mensen met zwaar werk (Regeling Vervroegde Uittreding) en de afspraak dat werknemers enkele jaren voor hun AOW minder kunnen gaan werken (80% werken, 90% salaris, 100% pensioenopbouw).

Mensen gaan er al jaren op achteruit

Het bod van de werkgevers staat in schril contrast met de eisen van de werknemers: 3% loonsverhoging met een bodem van € 100. En dat pas vanaf 1 mei. Te weinig en ook veel te laat, vindt de FNV. Alejandro Perez: ‘De mensen op de werkvloer zeggen: wij kunnen ieder jaar minder boodschappen kopen van ons salaris, wij gaan er al jaren op achteruit. Het is belangrijk dat zij er eindelijk een keer echt op vooruitgaan.’

850 werknemers

DELTA Fiber is één van de grootste telecombedrijven van Nederland, met zo’n 850 werknemers. Zij vallen onder de cao Breedband en Telecommunicatie. Deze bedrijfstak-cao geldt ook voor werknemers van Kabelnoord in Friesland. DELTA was ooit een nutsbedrijf en heeft zijn wortels diep in de Zeeuwse klei. Het bedrijf is nu eigendom van de buitenlandse investeringsfondsen EQT (Zweden) en Stonepeak (Verenigde Staten).

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.