Meld je aan voor acties bij VodafoneZiggo

Doe jij ook mee?

Door Redactie 14 november 2022

VodafoneZiggo heeft aangegeven een cao af te gaan sluiten met vakbond De Unie. Want een meerderheid van de werkvloer heeft via DigiC voor het eindbod gestemd. De andere bonden is gevraagd deze stemuitslag te respecteren. De FNV legt zich – gezien de reacties op de bijeenkomst van 31 oktober jl. - hier niet bij neer. Meld je nu aan om actie te voeren.

Meld je aan voor acties bij VodafoneZiggo

Waarom leggen wij ons niet neer bij de stemuitslag?

De FNV heeft op 31 oktober jl.  een bijeenkomst georganiseerd voor leden en niet-leden bij VodafoneZiggo. Daar hebben wij aan enkele honderden medewerkers uitleg gegeven over het eindbod. Na de uitleg gaf meer dan 80% van jullie aan tegen het eindbod te zijn. Ook gaf een meerderheid aan bereid te zijn om druk te zetten op de werkgever voor een betere cao. En hierover in gesprek te willen gaan met hun collega’s.

Vakbonden worden ongelijk behandeld

VodafoneZiggo en vakbond De Unie met DigiC hebben samen een maximaal bereik op de werkvloer en vertellen een rooskleurig verhaal. Welk verhaal deze partijen vertellen, is uiteraard aan hen. Wat wij kwalijk vinden is dat in dit proces vakbond De Unie door de werkgever maximaal wordt gefaciliteerd in de communicatie met de medewerker.

De andere vakbonden hebben dit voordeel niet, de vakbonden worden ongelijk behandeld. De vakbonden die kritisch zijn over het eindbod, zijn beperkt in hun toegang tot de medewerkers. Vakbonden die actie kunnen voeren, zoals de FNV, om tot een betere cao te komen, worden op deze manier op achterstand gezet.

Ja gestemd vanwege financiële noodzaak

Wij zijn ervan overtuigd dat de handelswijze van VodafoneZiggo en de Unie in de vorm van DigiC de stemuitslag heeft beïnvloed. Wij hebben ook gehoord dat niet alleen de Nee-stemmers ontevreden zijn over het eindbod maar dat er ook onder de Ja-stemmers ontevredenheid is over het eindbod. Puur uit financiële noodzaak is vaak toch ja gestemd.

Tijd voor actie!

Als praten niet meer helpt, is actievoeren jouw recht. VodafoneZiggo wil de cao afsluiten met vakbond De Unie maar dat betekent nog niet dat de vakbonden en hun achterban geen gebruik mogen maken van hun grondrecht om actie te voeren. Wil je een betere cao dan er nu op tafel ligt? Dan moeten we een krachtig signaal afgeven. Ben jij bereid om actie te voeren? Laat het ons weten door de vragenlijst in te vullen.

Ja, ik doe mee!

Let op! Heb je je al aangemeld voor de actie, vul dan ook deze nieuwe vragenlijst in. We inventariseren namelijk de mogelijke actievormen en vragen ook om extra informatie om de actie verder voor te bereiden.

FAQ

Ja. Er is wel vaker door een bedrijf met één of enkele bonden een cao afgesloten waarbij de FNV besloot actie te voeren. Hier kwamen dan later alsnog betere cao-afspraken uit ter vervanging van wat er al lag. VodafoneZiggo gaat de cao afsluiten met de Unie. Wij zeggen: wat jullie doen is onvoldoende, er moet wat extra’s bovenop. Bepaalde afspraken zijn slecht en moeten sowieso uit de cao. Daar willen we samen met jullie voor actievoeren. De cao kan alleen maar beter worden, niet slechter.

Dat begrijpen we. Maar vergeet niet dat er ook een grote groep collega’s is die nee heeft gestemd. En een deel daarvan heeft al aangegeven bereid te zijn om actie te voeren en hierover in gesprek te willen gaan met collega’s. Wist je dat in veel bedrijven waar we actie voeren, ook al doet een groot deel niet mee, er toch een beter cao-resultaat afgedwongen kan worden? Onderschat niet de druk die je als groep collega’s met elkaar kunt zetten op de werkgever. Op dit moment inventariseren we alleen de actiebereidheid voor verschillende actievormen. Pas bij voldoende animo roepen we op tot actie. Eén garantie heb je, als je niets doet, verandert er ook niks.

Het maakt niet uit of je lid of niet-lid bent van een vakbond. Het maakt ook niet uit als je via DigiC ja hebt gestemd. Alleen medewerkers die lid zijn van vakbond De Unie mogen niet meedoen, omdat deze vakbond de cao gaat ondertekenen.

Ja. Deze cao heeft gevolgen voor jouw koopkracht. Dus ook al heb je ja gestemd, je kunt gewoon meedoen met de actie. De cao kan alleen maar beter worden, niet slechter.

Wanneer de FNV oproept tot actie, val je onder de bescherming van het collectieve actierecht (artikel 6 lid 4 van het Europees Sociaal Handvest). Een werkgever mag dit recht niet frustreren of ondermijnen. Ook mag je geen negatieve gevolgen ondervinden vanwege het voeren van actie. Mocht hier toch sprake van zijn, meld je dan direct bij de FNV. De werkgever kan wel op je inpraten, maar mag je niet intimideren. Een werkgever mag bijvoorbeeld niet vragen of je wel/niet meedoet met de actie. Dat wordt in de rechtspraak als een inbreuk op het actierecht en als intimiderend beschouwd, omdat het impact heeft op de actiebereidheid. Meld het onmiddellijk bij de FNV als er wordt geïnventariseerd wie er van plan is mee te doen met de actie. Je bent dus niet verplicht om te antwoorden en kunt antwoorden dat er niet naar gevraagd mag worden.