Onderhandelingsresultaat cao KPN

Leden mogen stemmen

Door Redactie 16 december 2022

Afgelopen week zijn de onderhandelingen over jouw nieuwe cao afgerond. We hebben een onderhandelingsresultaat bereikt. We leggen dit neutraal aan je voor.

.Belangrijkste punten

• Looptijd van een jaar tot en met 31 december 2023.
  • Een eenmalige uitkering van 400 euro netto. Dit wordt uitbetaald in december 2022.
  • Invoering van een minimaal uurloon van 14 euro per 1 januari 2024. We starten in 2023 met het verhogen van het minimum uurloon naar 12,5 euro in loonschaal 4 en 13 euro in loonschaal
  • Loonstijging afhankelijk van de schaalindeling van minimaal 6% tot 8.4%.
  • Een verbeterde matrix (RSP) verhoging.
  • Promotieverhoging uniform 6%.
  • RVU-maatregel gecontinueerd met een jaar.
  • Thuiswerkvergoeding voor iedereen (ook monteurs en retail) bestaande uit een vast gedeelte (internetvergoeding) en een flexibel gedeelte (per dag) invoering Q1 2023.
  • Uitzendkrachten na maximaal 12 maanden in dienst bij KPN.

Ingewikkelde onderhandelingen

FNV bestuurder Bob Bolte: “Het waren best ingewikkelde onderhandelingen. We wilden je niet vermoeien met traditionele discussies en gewoon een vlot en goed resultaat presenteren. Het is winters weer en de kachel gaat aan ondanks de hoge energieprijzen en dan is het handig om te weten hoeveel het loon stijgt. We zijn blij met de opstelling van KPN die het ook mogelijk maakte om jou voor de kerstdagen -en dus ruim voor het einde van de looptijd van de huidige cao (31 december 2022) -  duidelijkheid te geven wat de wijzigingen worden voor de cao 2023.”

Extra beweging voor medewerkers aan begin loongebouw

Bolte: “We zijn tevreden dat we, naar de wens van leden, een extra beweging hebben kunnen maken voor de collega’s aan het begin van het loongebouw. Daarbij is er, denken we, genoeg overgebleven om de collega’s aan het einde van het loongebouw niet hevig teleur te stellen. De eenmalige netto vergoeding, nog uit te betalen voor de kerst, is een goede geste van KPN om al vast wat verlichting te brengen. Deze is ruim voor de eerste loonsverhoging van februari 2023.”

Loonsverhoging aan het begin van het jaar

Een loonsverhoging in twee gedeeltes maar in ieder geval ook aan het begin van het jaar. Dit was een uitdrukkelijke eis van onze leden, geen verhoging per 1 augustus zoals afgelopen jaar. Daarnaast vinden we dat we met enige creativiteit een prima oplossing hebben gevonden voor de duizenden collega’s die al op 100% RSP zitten, ook zij krijgen er via de matrix 1% structureel loon bij.

Minimaal uurloon van 14 euro

Bolte: “Een geweldige stap is de afspraak om naar een uurloon van minimaal 14 euro per 1 januari 2024 te gaan. Een beweging die al een paar jaar geleden door de FNV is ingezet en met veel strijd en politieke beïnvloeding (tot in het Europees parlement) nu ook bij KPN tot succes leidt.”

Thuiswerkvergoeding marktconform

De contouren van de thuiswerkvergoeding lijkt marktconform. Het is een onderwerp waar KPN net als bij leasauto’s geen afspraken over wil maken met de vakbonden. Omdat de roep om de thuiswerkvergoeding heel duidelijk was hebben we toch laten vastleggen dat de regeling er komt, uiterlijk in het 1e kwartaal van 2023.

Neutraal advies

Al met al prima afspraken maar toch leggen we dit onderhandelingsresultaat met een neutraal advies aan je voor. De inflatie is nog steeds torenhoog en we weten niet hoe de inflatie zich gaat ontwikkelen in 2023. Via onderhandelen hebben we de grens bereikt en dit resultaat is het maximaal haalbare. Toch is er ruimte voor onvrede want ondanks voor KPN historische hoge loonsverhogingen blijft er koopkrachtverlies.

De leden van FNV mogen het zeggen. Is het goed genoeg voor deze keer? Mocht het akkoord afgewezen worden dan gaan we aan de slag met actiecomités.

Stemmen

Lid van de FNV? Dan heb een link naar de stemming gemaild gekregen. Je kunt tot uiterlijk woensdag 21 december 10.00 je stem uitbrengen.

Online ledenbijeenkomsten

We organiseren twee online ledenbijeenkomsten, waar je al je vragen kunt stellen.

vrijdag 16-12 -  17:00-18:00 uur
Deelnemen